Google Buzz stimulerar diskussion med ny funktion

2010-04-12

I min första artikel där möjligheter hos Google Buzz diskuteras pekade jag att det kan vara viktigt att bättre försöka stimulera diskussion. En sak jag föreslog var följande:

"Att Buzz är kopplat till Gmail kommer därför långsiktigt vara oerhört starkt. Det ger möjlighet att nå andra och fler personer. Några möjligheter för att föra in dessa i Buzz kan vara reklam i Gmail för relevanta Buzz inlägg där levande diskussion pågår."

Från: Att utveckla Google Buzz I: Stimulera diskussion (4/09/2010)

Jag såg efteråt en uppgift om att Google experimenterade med något liknande rapporterat av Buzzare David Schmidt där vi just ser att rekommenderade diskussioner lyfts fram:

David Schmidt rapporterade om detta i:

Seems iike a new Google Buzz feature

Att ge unik information och besvara frågor stimulerar diskussion

Jag pekade också att besvara frågor och ge unik information kan stimulera diskussioner och attrahera nya användare:

Det gör redan Google-medarbetare Cutts och det är ovanligt lyckat när det gäller diskussioner. Vi har ett exempel rörande information om QR-Codes för Googles URL-förkortningstjänst där för Buzz mer unik information ges:

Here's a new trick that hasn't been blogged yet!

Notera hur Cutts stimulerar diskussionen genom att besvara frågor:

"Hans Husman - Do any help page or similar yet exists describing the programs and such which the service can be used with?
Luciana Keiko - Pretty cool !! =]
Stefan Ålund - I agree, cool indeed!
Sean Brady - That is a nice trick.
George Tsiolis - Google Chart Tools in action. Woo hoo! :)
Matt Cutts - Hans, this isn't officially documented anywhere yet--consider it a late Easter egg. :) When goo.gl officially launches to the public, I'm sure we'll have help pages and such. In the mean time, you can use a Chrome extension like https://chrome.google.com/extensions/detail/iblijlcdoidgdpfknkckljiocdbnlagk to shorten urls, but there's lots of various extensions that will use goo.gl."

Det är viktigt i början för att stimulera saker och ting. Längre fram när Buzz är större rör sig diskussionerna själva och från mer välkända personer förväntar sig folk inte längre att deras frågor ska eller ens behöver besvaras direkt av dom. De flesta frågor kommer dessutom besvaras naturligt av andra och en del av vad som stimulerar allmän diskussion.

Från: Att utveckla Google Buzz I: Stimulera diskussion (4/09/2010)

Där kan jag konstatera att Google-medarbetare Cutts lyckats med att få levande diskussioner i uppföljande inlägg. Det är mycket möjligt att han hade fått det ändå eftersom han är välkänd och ofta bra tydliggör saker rörande Google vilket ju berör stora delar av affärsverksamheten på nätet och därför har har många befintliga läsare på bloggen Matt Cutts: Gadgets, Google, and SEO och i andra sammahang som gärna vill följa vad han skriver.

Bloggy.se har trevliga diskussioner

Ett exempel på värdet det kan ge om man lyckas och som inte togs upp är den svenska sociala media tjänsten Bloggy. Där kunde jag medan jag testade den ett tag märka väldigt levande diskussioner på helt andra nivåer än Twitter.

En orsak var troligen bra stöd för diskussioner. Stödet liknande vad Buzz valde att införa där diskussioner fint framgår under inläggen. En skillnad jag dock tror finns direkt rörande inläggen (men jag är inte säker utan gissar) är att Bloggy lägger diskussionerna till själva inläggen så att de hamnar i RSS-strömmen.

Mer om Google Buzz

För att hitta mig på Google Buzz kan antingen min Google profil eller FeedBurner användas:

www.google.com/profiles/husman.hans#buzz
feeds.feedburner.com/hans-husman-Google-Buzz

Google Buzz kan användas direkt från Google Gmail:

Gmail.com

Mer om Google Buzz hittas här:

www.google.com/buzz