Att flytta sidor rätt

2009-12-27

Den här sidan hos DN såg jag hade placerat sig fem på sökordet motor:

P8-import slask: Motor - DN.se
http://www.dn.se/2.738/2.739/

Foto: Allison Jennings Licens: CC 2.0 by

Det bör väl vara ett sökord med visst värde gissar jag? Någon riktig nyhet finns emellertid inte där och kanske har den flyttats i någon av ombyggnaderna DN har gjort? Jag har tidigare av och till märkt att de när sidor fått ny URL missat att se till att besökare som kommer till gamla URL:en skickas vidare. Det har också betydelse för värdering av länkar till sajten.

Sidan om "motorer" kan också tänkas vara något som blivit kvar i själva arbetet med ändringarna av deras CM (vad de publicerar på) när de ändrade det tidigare i år. Det kanske i så fall kan ofarligt givet att sidan rankar bra men det är sannolikt övergående.

Flytta besökaren till rätt nyhet

Hur man ser till att besökaren kommer till rätt nyhet när de flyttats om diskuteras i följande postning på Googles officiella Webmaster Central blogg. Inlägget rör egentligen när man flyttar en hel sajt till ny domän men vad som rör flytt av enskilda sidor med 301 direct görs bäst på samma sätt när de flyttas till ny URL på samma domän:

Best practices when moving your site

En riktig sida i ett liknande ämne på DN är exempelvis:

Bilindustrin

Det är bara att sätta sidan till att gå till bäst överensstämmande riktiga sida med 301 direct oavsett vad nu orsaken är till att den från början finns. Poängen är att besökaren ska komma rätt.

Demonstrerar outnyttjad potential

Vidare är faktiskt tämligen intressant från vad jag tidigare diskuterat rörande aktualitet och ranking. Genom att morgonsidorna inte arbetar även med artiklar som har längre aktualitet än nyheter missar de stora möjligheter till trafik från sökmotorerna.

Nyheterna är aktuella en kortare tid och passerar sedan ner i ranking därför att de helt enkelt inte är intressanta för läsarna. Vidare får de en del länkar från bloggar och dyligt men värdet av dessa summerar dåligt samman eftersom de kommer utspridda på mängder av nyheter. Den här testsidan kanske just av vissa orsaker uppfattas vara något utan aktualitet styrd av publiceringsdatum. Det säger i så fall ganska mycket om potentialen Dagens nyheter missar.

Möjligheterna att nå värde via innehåll med läsarintresse under längre tid har diskuterats i:

Tips för bättre trafik och intäkter inom "hasardspel"

Fler tips i urval

Tidigare publicerade guider och tips i urval:

Är det fortfarande bara DN som har uppslagsbok?

Kommentarer bör ej ge sökmotorvänliga länkar

Innehållsförteckning på rätt sätt för artiklar och nyheter

Trafik och värde från tävlingsbidrag med filmklipp och foto

Ännu fler hittas i:

Guider och tips

Avseende bilindustrin såg jag förövrigt att Aftonbladet rankade två och tre, Nyteknik fem, GP åtta och DN på plats 13.