Kina och skapandet av en rättsstat: Tortyr ej ett verktyg för polisiär verksamhet

2013-11-21

Jag vill gärna tolka denna nyhet såväl som en del andra nyligen och tydligare mer kontinuerligt som tecken på en lugnare och sundare utveckling i Kina d.v.s. kanske en realiserat lugnare situation rent allmänt för 2014:



En god konkretisering och ex. på sådana konkreta exempel saknad i en del annan information relaterat rättssäkerhet given sista månaden.


Mycket bra.


Kompletterat: Fler länkar m.m.


"China's top court has ruled out forced confessions and vowed to reduce miscarriage of justice, in a move that highlights increasing policy emphasis on legal reform."
[...]
"But rights advocates say that despite court reforms, the powerful police in China still make the justice system unfair. "

Från: China Top Court Rules Out Forced Confessions (2013-11-21) | Voice of America

Riktad information - Övning III: Att tolka metoder från kontext av information warfare

För de som följt artikelserie Riktad information utan att läst tidigare mer teoretiska diskussioner eller diskussioner rörande automatiserad analys kan vinna på att se både denna övning och Riktad information - Övning II: Game of Thrones och Reward-dimensionerna som vad man gör ytligt utan krav på sig själv för att återvända till igen längre fram (p.s.s. publicerar jag ej lösningsförslag på dessa två förrän längre fram).


Utgå från denna övergripande karta över några verksamhets- och kompetens-områden (ej komplett rörande sådana) del av en mycket mer ambitiös säkerhetsarkitektur för en organisation än som normalt är fallet (men ej heller menar jag när gjort genomtänkt med kompetens knappast dyrare än konceptuellt mer begränsade och enklare vanligare i större internationella företag idag: detta handlar i huvudsak om att förstå säkerhet från flera av det större områdets större delar ex. kunna tolka och förstå säkerhetspolicy och IT-säkerhet från perspektiv av information science):



De metoder och idéer vi betraktat rörande vad vi om vi så vill både kan se som möjligheter och risker relatert marknadsföring eller uttryckt med begreppet information warfare där vi i det senare också kan inkludera IT-angrepp (oavsett riktning) eller analys av information vi ger ifrån oss av andra eller analys av den information andra ger ifrån sig. Jämför med eller utgå ex. från följande två fall för Xinhua:



Eller varför inte för de med vana av business intelligence via internet annonsering: samband mellan Swedbank som redaktionellt bevakat i media just nu och deras annonsering.


Försök som övning med eller utan reward-dimensioner för värdering och statistik relaterat relationer mellan symboler placera in en eller flera metoder givna i de flesta konceptuella delar som skissen visar.

Riktad information - Övning I: Ledtråd

Riktad information - Övning I: Symbol-grupper i produkter med nationella och internationella drag kompletteras här med en ledtråd.


Vi har tre föremål från Sverige d.v.s. två förutom den mer uppenbara kaninen från Bamse.


Och flera föremål från Asien i kulturell mening inkl. Kina d.v.s. ej uteslutande Japan.


Vidare minst ett föremål från Afrika. Detta föremål är avsett för samma sak som ett mycket större föremål också från Afrika jag oftare använt i foton genom åren sedan jag inhandlade det.

Riktad information - Övning II: Game of Thrones och Reward-dimensionerna

Innan jag publicerar ett förslag på lösning till Riktad information - Övning I: Symbol-grupper i produkter med nationella och internationella drag låt oss göra en till övning baserad på Game of Thrones.


Utgå från hela konceptet Game of Thrones i bred mening: böcker, teve-serie, medias intresse och värde allmänt m.m. och försök uttrycka de huvudgrupper av belöningsdrivande - reward - som utnyttjas.


Och när så gjort försök dela in dem grovt på skala från mycket grundläggande och vad vi finner lika mycket eller mer hos enklare däggdjur till mer abstrakta värdekonstruktioner (ex. valuta). D.v.s. utgå från vad som blivit känt från avbildning av hjärnans organisation via aktivitetsavbildning senaste fem åren.


Slutligen när vi ensamt betraktar vad HBO gjort med Game of Thrones hur skiljer man sig från normalt de senaste 10 - 15 åren (eller längre: jag följde aldrig eller gick längre tillbaka än cirka 10 till 15 år för HBO).


Särskilt näraliggande jämför också oavsett hur vi definierar HBO relativt aktörer samarbetande man finansierar vilka är de tydligaste i reward-dimensioner skillnaden mot Rome. Och kom ihåg att Rome tvingades förkortas ner i antal säsonger jämfört med som planerat: Och stort totalt reward-påslag över samtliga dimensioner krävs - givet att där uttryck makes sense och i övrigt är fungerande - krävs idag för en enorm satsning? Vad krävs för så att säga för att konkurrera övriga produktioner, snabbare kortare belöningar (ex. kontrollera Facebook) vs via starkare reward kraftigare impulskontroll att lämna teve-serien och pirat-kopierade kanaler där andra aktörer får värdet av reklam-marknaden.


Riktad information

Ett minst lika mycket som för något annat exempel på en grupp av konstnärliga kreationer (just i ex. teve-serien Family guy) i det visuella mycket mätbart på en högre nivå än det ibland mer skissartade jag gör:

Inledande översikt närmare substans och "symbol-ytans" färg och känsla medan mer ovan utanför ex. handlar om formen, komponenternas relationer skapande helhet, samspel eller motstånd mellan scenens symboler och vad indikerat om föregående resp. kommande tidpunkt:

Övningar:

Kan medvetenheten om fler reward-dimensioner mindre sällan utnyttjade i bredare mening avseende teve såväl som produktlansering (jämför ex. med South Parks sista två avsnitt där jämförelse mellan Xbox och Playstation gjordes) förändra marknadsföring de kommande åren? Vilken reward-dimension är mer uttalad historiskt särskilt i internationell politik men har varit det mycket mindre i produktpaketering?