Matt Cutts (Google) om laddningstid

2009-11-23

Jag tipsade för ett tag sedan om att laddningstid kan vara en faktor Google kommer börja att prioritera, har börjat prioritera eller i större utsträckning kommer att prioritera. I inlägget gav jag också några enkla tips som kan vara till hjälp på vägen:

Optimera laddningstid

Nyligen följde jag upp med att flera uppgav att Google pekat på att detta är en faktor vid Pubcon, Las Vegas.Pubcon conference, Las Vegas, där Matt Cutts hållit föredrag:

Laddningstid påverkar Google

Jag brydde mig inte om att citera någon av de bloggare som bevakat konferensen eftersom Cutts brukar posta sina egna föredrag med kommentarer och peka ut sajter där de finns "översätta" till text. Branschen omsätter ju trots allt stora belopp och uttalanden från Google är därför bäst att läsa bekräftade från dem snarare än tolkade av leverantörer. Han har nu gjort sitt föredrag tillgängligt:

State of the Index, November 2009

Han rekommenderar denna sida där föredraget finns nedskrivet "live" som text:

Pubcon Smackdown Session

I föredraget rekommenderas två verktyg för att testa och optimera laddningstid:

Page speed

www.webpagetest.org

Page speed är framtaget av Google och vad de använder själva. Det är samma verktyg jag skrev tidigare om i optimera laddningstid.

Webpagetest.org är inte gjord av Google men tycks när jag körde det ge en hel del användbar information. När jag körde det från San Jose, CA, mot Nyfiken vital (driftsatt i Kalifornien) såg jag inga allvarliga prestanda problem även om vissa saker som kan bli bättre pekades ut. Analytics och Adsense verkar ta en del prestanda om jag tolkade det rätt:

Content breakdown by domain (First View) | Exempel Nyfiken vital
(Om sidan är läsbar och inte försvinner i vilket fall den kanske inte går att nå. Länken därifrån till vår sida är nofollow och annars hade jag inte länkat till den.)

Där ska dock sägas att båda i min erfarenhet presterar väldigt bra jämfört med andra verktyg för statistik respektive annonsvisning. Inte minst har Adsense aldrig hängt min webbläsare eller dator vilket ju är långt ifrån ovanligt med vissa annonseringslösningar.