Geografisk lokalisering för anpassad presentation på nättidningar

2010-03-13

Den frågeställning om den geografisk lokalisering av besökarna som webbläsarna "möjliggör" som Utvecklingsblogg för SvD.se ställer är intressant:

"Detta kan användas för att förenkla för dig som besöker SvD.se. Till exempel att du inte behöver söka upp din ort när du vill ha en väderprognos, utan du får per automatik prognosen för den plats där du är. Det kan också användas för att visa annonser med erbjudanden som gäller bara den stad du befinner dig i. Kom gärna med fler förslag till hur vi kan använda det."

Från: Webbläsaren vet var du är

Först kan vi konstatera att möjligheten inte är ny däremot att den förenklas så att den kan användas av fler. Samtidigt tydliggörs att detta är en möjlighet för många fler både bland publicister och webbsurfare.

INNEHÅLL

1. Anpassad presentation av nyheter
2. Orter ger ny trafik
3. Meta-information för nyheter och artiklar
4. Orter är värdefull trafik
5. Geografisk information man har unik access till
6. Ny presentation av nyheter
7. Guider: Skapa "feta" artiklar med lång aktualitet
8. Guider: Meta-information till nyheter för ontologisk analys
9. Guider: Integration mot andra sajter
10. Guider: Att visuellt illustrera
11. Guider: Geografisk lokalisering

1. Anpassad presentation av nyheter

När vi diskuterar värden för media pekade jag på några möjligheter i redaktionell informationsinsamling i:

Geografiskt lokaliserad information för insamling

Vad SvD tittar efter här är dock anpassning av information utifrån geografisk lokalisering.

En möjlighet i övrigt är givetvis att anpassa nyhetspresentation utifrån var webbläsaren finns när det efterfrågas. Problemet är att nyhetssajterna har få egna funktioner för detta i övrigt. Deras plattformar uppfattar jag är väldigt statiska där större anpassningar är onödigt kostsamma.

Jag har egentligen svårt att tro att de vinner särskilt mycket på att själva bygga stort stöd för detta kortsiktigt. Detta är ju just det segment där de konkurrerar med alla aktörer som bygger generella funktioner för presentation och sökning.

Vad som är intressant är möjligheter som närmare i tiden kan skapa ny trafik och nya intäkter (t.ex. anpassning av annonser precis som SvD tar upp) snarare än nya möjligheter rörande presentation för befintliga besökare.

Hittar man en möjlighet som ger nya besökare och nya intäkter där grundläggande funktioner kan introduceras möjliggör det sedan mycket enklare alla möjliga funktioner.

2. Orter ger ny trafik

Jag tidigare flera gånger pekat på att media har stora outnyttjade möjligheter när det rör information aktuell under längre tid. Ett område det kan röra är information om orter. Det är i princip inte svårt att skapa sidor för detta:

1. Bygg en övergripande sammanfattande artikel om respektive ort. Notera här att det inte är nödvändigt att från start ha en komplett uppsättning orter.

2. Ge möjlighet att nå nyheter och artiklar presenterade om orten.

3. Indirekt eller direkt öppna access till bilder från orten.

4. Ev. skapa integration mot andra webbsajter med information om orten.

5. Utgår man från att också ett modernt system för insamling av information rörande platser och händelser finns går det självklart också att exportera ut en vy från den. Det vill säga möjligheter jag pekat på i flera artiklar som kan hittas via:

Business intelligence

6. Unika möjligheter tidningar på nätet har och som är dåligt representerade på nätet går att lyfta fram. Det rör inte minst historisk information. Inte minst möjliggör sådana tjänster att aktuell sajt direkt får stor uppmärksamhet bland bloggar, andra nyhetssajter m.m. rörande deras information om orter. Det ger både kort- och långsiktigt mer information.

För att realisera det har tidningarna givet direkt access till stor information de själva äger liksom erfarenhet och kunskap om andra datakällor unika möjligheter.

3. Meta-information för nyheter och artiklar

Det är klokt att kontinuerligt åtminstone privat lägga all relevant meta-information aktuella för nyheterna oavsett om det handlar om associerade personer, företag, geografiska positioner eller i övrigt relevant. I princip för att möjliggöra den typ av analyssystem jag pekade på snart är kostnadseffektiva (eller redan är det beroende på kunskap):

Ontologi låter mediekoncerner följa entiteter och deras relationer

Läs även övriga artiklar samlade på:

Business intelligence

En effekt av det är att oerhört mycket aktuellt för orter kan plockas fram från nästan vilket perspektiv som helst.

Foto: Khardan Licens: CC by-sa 2.0

4. Orter är värdefull trafik

Poängen med detta är att orter representerar värdefull trafik:

Personer som söker information om orter representerar mycket värdefull trafik. Det är allmänt välkänt att de utmärkt konverterar rörande t.ex. biljettköp för inrikesresor på flyg och tåg.

Det är vidare ett stabilt tillskott av besökare därför att:

1. Personer kommer alltid söka information om orter.

2. Tidningar kan lyfta fram och tydliggöra information om orter andra saknar. De kan dessutom bibehålla aktualitet över tiden. Detta gör att position och värde man tillför trafikkanaler går att bibehålla till lägre kostnad än konkurrenter.

Allmänt (utan direkt erfarenhet av orter) tror jag heller inte att sökord på Google eller övriga informationskanaler om det görs korrekt är särskilt svåra att ta god trafik från för tidningarna givet:

1. En stor redaktionell ej utnyttjad mängd information i form av nyheter och artiklar.

2. Tidningarna har per ort relativt övriga många relevanta inlänkar (liksom andra kvalitetsfaktorer som nu får allt större betydelse) men vars värde nu ligger utspritt över nyheter ej tidsmässigt längre aktuella för den som söker information via webbsökning.

3. Deras domäner är åldrade med i övrigt god prestation rörande faktorer som signaler förtroende utanför kvalitetsfaktorerna i två.

Se här för mer information tidigare guider:

7. Guider: Skapa "feta" artiklar med lång aktualitet

5. Geografisk information man har unik access till

Långsiktigt lika viktigt har man genom detta möjliggjort geografisk strukturering av all information (i förlängningen) tidningarna själva äger eller har lätt access till. Det handlar om nyheter, artiklar m.m. enligt tidigare. En till möjlighet är databaser som agerar mer eller mindre gemensam infrastruktur för tidningarna.

Utifrån dessa möjligheter redan realiserat på ett sätt som skapar intäkter kan man nu införa intressanta nya möjligheter även rörande presentation.

Läs här mer i de guider som finns samlade i:

8. Guider: Meta-information till nyheter för ontologisk analys

Allmänt tror jag också starkt på att man hellre tittar mer på hur större aktörer formellt strukturerar data än att man själv definierar egna system över samband.

6. Ny presentation av nyheter

Här går det att se en mängd möjligheter men gemensamt är att ingen ensamt tillför särskilt mycket trafik eller värde. Förutsättningen är därför det värde som orterna ger där införande av möjligheter kan ske på ett sätt som betalar sig. Därefter kan en mängd möjligheter enkelt realiseras till exempel:

1. Vi kan se hur andra aktörer inriktade på generella plattformar för presentation och sökning tittar mycket aktivt på området geografisk lokalisering. Att för utvalda nyheter kommunicera relevant lokalisering kanske på sikt ger ökad möjlighet till trafik från dessa.

Sverige på Google Maps (webbversion).

2. Nyheter av stort lokalt intresse kan akut snabbt presenteras mycket tydligt i widgets på webbsajtens sida. Brinner det t.ex. i Uppsala är det kanske något jag har intresse av att se när jag surfar in på SvD. Sidornas framsida har också uppfattar jag redan implementerat stöd för anpassning från olika faktorer.

3. En variant av två är att presentera nyheter utifrån var man befinner sig även rörande mobiler. På samma sätt som övriga punkter handlar det om möjligheter som blir enkla givet att meta-information redan finns.

4. Att från andra lösningar presentera anpassad visuell lokaliserad information. Det handlar självklart inte minst om kartor, flyglinjer, tågförbindelser m.m. I någon mening kan vi se sådan presentation långsiktigt om data som vad en lösning som i ontologisk analys är efterfrågad kräver för att nå.

5. Presentation av statistik och samband rörande publicerade nyheter. Det kan användas för att påvisa orter eller adresser som oftare skapar en viss typ av nyhet. Möjligheter är lokalisering av forskningsnyheter som jag själv funderat på att göra i snart fyra år eller troligt mer aktuellt rörande t.ex. våldsbrott. Det finns på detta sätt en mängd statistik man kan ta ut och presentera som billiga nyheter vilka ändå har stort intresse hos läsarna och genererar kvalitetsfaktorer i form av inlänkar m.m.

6. Fler tekniska möjligheter har diskuterats i några artiklar:

10. Guider: Att visuellt illustrera

7. Ännu fler möjligheter kan enkelt samlas in genom att göra en översikt över vad större aktörer tittar på. Några möjligheter där diskuterades i:

Forskning hos "viktiga" entiteter berättar om branschen

7. Guider: Skapa "feta" artiklar med lång aktualitet

Guider hur värdet från artiklar med lång aktualitet ger värden som kompletterar nyheter finns redan på Nyhetsbloggen (på en grundläggande nivå):

Tidningar kan bli "feta" via förändrad struktur
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde

Läs rörande detta även:

Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde
Jämförelse av yoga på Google för tidningar på nätet

8. Guider: Meta-information till nyheter för ontologisk analys

Inspiration i format för hur man kan se på strukturering av nyheter utifrån meta-information ges t.ex. genom att ta sig en titt på Google living stories:

Google living stories i öppen källkod

Intressant avsnitt är:

Data Structure Outline

9. Guider: Integration mot andra sajter

Möjligheter rörande integration mot andra sajter och presentationstjänster där geografisk information kan vara eller kan förväntas vara en parameter som möjliggör mer trafik:

Grundläggande guide för integration av tidningar på nätet mot externa sajter
Google Nyheter (Google News)

10. Guider: Att visuellt illustrera

Geografisk lokalisering sker långsiktigt mot illustration av nyheter och ännu mer artiklar med långsiktigt värde. Grundläggande har illustration diskuterats i flera artiklar som kan nås via:

Multimedia i tidningar på nätet
Illustrera med foto, filmklipp, kartor, teckningar m.m.

Mest intressant är givetvis olika karttjänster vilka bl.a. diskuterats i:

Hur mediekoncerner i underrättelseanalys kan visualisera och navigera geografiska data

11. Guider: Geografisk lokalisering

Fler artiklar hur geografisk information kan ge värde i redaktionellt arbete är i urval:

Geografiskt lokaliserad information för insamling
Satellitbilder för media
Hur mediekoncerner i underrättelseanalys kan visualisera och navigera geografiska data