1. Vilka värden kan tester ge? 2. Vad gör tidningarna fel? 3. Gör testerna övergripande lätta att hitta 4. Ämnesrelevant redaktionell länkning 5. Tipsa specialistsajter 6. Värdet man missar |
||
Tidningar och bloggar publicerar huvudsakligen nyheter och inlägg där läsarvärde är omedelbart. Särskilt hos morgontidningar är förekom dock långsiktigt värde av och till och även inom mycket värdefulla ämnen. Ett färskt exempel på DN tester kameror intressant för skribenter och bloggar testar kameror:
Bra kamera – då säger det klick
Tester av denna typ är mer genomarbetade och har läsarvärde under längre tid. Det kan också innebära högre kostnad när artikeln skapas vilket innebär att intäkterna måste bli högre. Varken Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet hanterar idag detta för tester eller annat material.
1. Vilka värden kan tester ge?
Ett test av kameror har om det får hög trafik kontinuerligt ett mycket större värde än om det bara en topp vid publicering. Orsaken är att riktad optimerad annonsering blir möjligt i ett ofta mycket lönsamt segment (t.ex. kameror och resor).
Bra tester i intressanta områden kan med rätt åtgärder dessutom kontinuerligt generera inlänkar från bloggar. Eftersom dessa kommer samlat på en sida med långsiktigt läsvarde blir effekten det ger mycket högre än tidningarna idag når:
- Effekt på sökmotorerna blir väsentligt större än vad tidningarna idag når.
- En orsak till värdet med sökmotorerna är just att detta indikerar att långsiktigt värde finns i artikeln.
- Trafiken från bloggosfären ökar kontinuerligt och på "rätt" sida där den kan omsättas till pengar.
- Både bloggar och specialistsidor är mycket benägna att länka bra tester.
Optimalt kan ett bra test klara att ge konstant växande trafik samlat just på den sidan.
Idag syns testet när det publiceras och hamnar sedan i en mycket grov övergripande kategori. Där döljs det snabbt av andra ytligare nyheter med lägre ekonomiskt värde. Effekt av detta är att:
- Färre läsare på tidningen ser testet.
- Mindre intern "kraft" avseende sökmotorer fördelas på testet.
Efter en kort tid syns testet knappt alls. Nästan allt möjligt värde har kastats bort.
3. Gör testerna övergripande lätta att hitta
En särskild kategori på tidningen för tester är en utmärkt och enkel start. Det finns ingen anledning att göra den mindre synlig än huvudkategorier eftersom det direkta läsarvärdet är högt. Att testerna blir lätta att hitta ökar deras trafik och därmed ökar för "rätt" tester intäkterna.
När läsarna hittar testerna får de också fler spontana inlänkar samlat på sig.
4. Ämnesrelevant redaktionell länkning
Andra ämnesrelevanta nyheter och artiklar bör när det ger läsarvärde länka till testet. Den typ av internlänkning som åtminstone Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, UNT och Metro idag allmänt använder är extremt dåligt fungerande med sökmotorerna:
- Ej redaktionell utan automatiserad.
- Lågt och högt läsvärde blandas vilket kan indikera för sökmotorn att värdet av internlänkningen är lågt.
- Separerat så att den kanske behandlas som för sajten gemensamma länkar.
Här finns därför ett större problem i arbetsmetod och teknik att först lösa. När man löser det gäller det att inte snabbt införa nya lösningar därför att för ämnesbreda sajter med hög trafik (t.ex. Dagens Nyheter) är det väldigt lätt att göra fel.
"Sökmotorspecialister" och dyligt har när det kommer till stora ämnesbreda sajter typiskt ingen kunskap eller erfarenhet utan pekar på lösningar som kan fungera för mindre lösningar men missar att realisera det enorma ämnesbreda värde tidningarna har liggande latent liksom betydelsen av att ge läsarvärde mot regelbundna besökare. Dessutom har de en förkärlek för att tro att sökmotorerna måste luras vilket morgontidningarna helt saknar behov av.
Jag vet inte hur jag nog ska uttrycka den trafik tidningarna missar. Kanske genom att säga att rätt gjort borde morgontidningarna ranka topp tio på tusentals lönsamma nyckelord bara genom bättre internlänkning.
För ett test med redan hög lönsamhet eller där potential kan det t.ex. löna sig att tipsa specialistsajter och bloggar inriktade på området. Här är det sannolikt specialistsajter tidningarna bör inrikta sig på och länkar från dessa bör gå direkt till testet med rätt nyckelord i ankartexten. Länkar från bloggar kommer tidningarna ändå få i stort antal bara testerna syns på tidningen.
Värden det kan ge på rätt tester är att:
- Trafiken från sajter som länkar kan över tiden ge mätbara intäkter.
- Ämnesrelevanta seriösa länkar bygger tidningens ämnesspecifika rankning.
- Tidningarna är idag extremt svaga på ämnesspecifik ranking.
En bra avslutning är att fundera på hur stort det potentiella värdet tidningarna missar. För tester med långsiktigt (för kameror sex månader?) högt läsarvärde tar tidningarna idag avseende trafik kanske 5% av vad de har möjlighet till utan väsentliga förändringar i teknik eller arbetsmetodik. I denna snabba bedömning har jag dock helt avstått från att väga in hur de toppar i länkar tidningarna idag får i samband med publicering.