Jan Guillous uppgifter om beteende och tidpunkter

2009-10-25

SvD:s hade idag en artikel om Jan Guillous kontakter med KGB. En nätversion finns:

KGB-scoop lockade ”naiv” Guillou

Uppgifterna Jan Guillou ger om sitt beteende liksom tidpunkter och från vad som är känt från de fåtal andra källor som finns upplever jag stämmer med hans liv i övrigt och den personlighet jag via självbiografi och visst annat material uppfattat att han haft:

Jan Guillou - ”Ordets makt och vanmakt. Mitt skrivande liv”

Detta tog jag en ordentlig genomgång av idag under min promenad. Några saker att peka på:

  • Ett fåtal projekt i Jan Guillous liv har pågått annat än några år. Därefter växlar han aktivitet.
  • Han försvar press- och åsiktsfrihet och uttrycker ofta ogillande av vad Sovjetunionen står för.
  • Att gå längre och genomföra mer chansartade projekt som kan pågå länge i tid har han gjort många gånger.
  • Ett flertal projekt tycks komma till slutförande närmast av ren tur.

Jag ser därför ingen anledning att betvivla hans uppgifter. Det är ändå utmärkt att uppgifterna kommit fram och jag tror knappast att de skadar hans renommé.

Även om det är väldigt lätt att uppfatta motsatsen är världens politiska situation just nu mer problematisk än den någonsin var under kalla kriget. Jag tror knappast att det blir långvarigt och är nog snarast sedan kanske en månad på väg att falla tillbaka till normal utveckling. Ändå finns risken att det inte blir så. Kring frågor som dessa kan vi därför inte längre på samma sätt som förr ta risker att något dolt finns kvar.