Jag läste vad Björn Hedensjö skrev om att rekordmånga läser Dagens nyheter:
Orsaken var stora nyheter och i dom situationerna föredrar de flesta publicister de har högt inarbetat förtroende för:
Tillåt mig här att använda Dagens Nyheter för att illustrera några för tidningar vanliga problem när det kommer till Google.
1. Hur är det egentligen med Google-trafiken?
2. Ändringar i Google ska ge mycket mer trafik
3. Hur stor ökning ska en välbyggd tidning ha fått?
4. Hur mycket underpresterar DN egentligen?
5. Yoga just nu
6. Lös småproblem innan du gör stora investeringar
7. Själv hade jag byggt på Drupal
8. Ännu mer trevligt
9. Läs mer
1. Hur är det egentligen med Google-trafiken?
En helt annan typ av trafik är den från Google. Precis som för stora nyhetshändelser har förtroende betydelse och där menar jag Dagens Nyheter m.fl. tidningar ligger mycket högt. Trots det menar jag också att de presterar anmärkningsvärt dåligt i sökresultaten. Orsaken till är en mängd småmissar i hur sajterna är byggda.
En effekt av det ser vi när man tittar hur Dagens nyheter trafik utvecklas via mindre informativt Kiaindex.net och mer relevant för den här trafiken helt enkelt hur de presterar i sökresultaten. Jag ser ingenting som pekar på att Dagens Nyheter ökat sin trafik i detta segment ens i närheten av vad de borde.
2. Ändringar i Google ska ge mycket mer trafik
Mitt tydliga intryck är att Google har gjort en del förändringar av algoritmerna som inte specifikt gynnar just tidningar som Dagens nyheter men där dessa ligger extremt högt i dessa faktorer. Vi har också åtminstone ett officiellt dokument som angivit denna faktor som så vitt jag vet förr aldrig var angiven (kanske att jag såg det för tre - sex månader sedan) och sedan dess tror jag att den kan ha förstärkts några gånger.
Orsaken till förändringen är säkert snarast att gynna dom som söker och inte tidningarna men det gör den inte mindre gynnsam för tidningar.
3. Hur stor ökning ska en välbyggd tidning ha fått?
Hur högt den här faktor kan gå och bottnar ut i värde kan jag inte avgöra eftersom jag endast tydligt kan döma från egna sajter. Därifrån menar jag dock att det åtminstone borde ge en ökning på 10%. Men det är troligen tydligt mer och jag har samma period haft en ökning på 25%
Där kan möjligen ett par andra saker ha spela in (t.ex. åldrande av domänen) men det fanns ändå tyngre faktorer som vägde ner (mycket färre nya länkar). Så jag tror det är denna faktor och att det borde vara ännu mer för DN. Förutsättningen är givetvis att man inte som Dagens Nyheter och flera andra tidningar har en massa småmissar som stör ut verkan.
|
För en tidning som Dagens Nyheter är givetvis samma procentsatsen lägre eftersom de ligger i en mycket hög andel besökare som når dem på andra sätt. I det ligger emellertid inte bara förtroende utan också att man presterar väldigt dåligt från början från Google.
4. Hur mycket underpresterar DN egentligen?
Jag har gjort få fallstudier på Nyhetsbloggen men vi har ändå två talande sökord:
Fallstudie: Poker
Tidningarnas sökmotorpositioner för yoga jämförd
För båda sökorden har förtroende mycket stor betydelse. DN m.fl. tidningar borde därför naturligt ligga mycket högt och den nya faktorn borde därför få stor inverkan. För poker därför att de flesta aktörer ligger mycket lågt medan Dagens nyheter ligger högt (oräknat småsaker som nu hindrar det från att ge värde). När det gäller yoga därför att det finns mängder av gamla sajter från internets bardom om yoga där jag tror få gör något otillåtet alls (men jag gissar utan att ha tittat på dem på många år).
Det är möjligt att Google just nu är väldigt föränderlig i sökresultaten ändå är resultaten tydliga. Följer vi upp på yoga har vi nu:
5. Nyfiken vital
Yoga för nybörjare
8. Svenska Dagbladet
Yogan ger jämvikt i livet
Förövrigt ett väldigt bra foto. Förutom att vara en allmänt bra bild ger det en positiv förebild.
10. Aftonbladet
Hjärtsjuka blir friska med yoga
11. Metro
Stans svettigaste yoga
13. GP.
Fridfull meditation och yoga
57. Expressen.
Våga yoga
Men var har vi Dagens Nyheter? Jag såg dem inte topp 200 trots flera relevanta artiklar och nyheter och särskilt:
Yogan blev vägen ut ur ett stressigt liv (2009-10-25)
Det är inget fel på Google utan det beror helt på en mängd felaktigt gjorda småsaker. Flera har jag tagit upp tidigare och hittas via:
Guider och tips
Google-tips för bloggar och tidningar
6. Lös småproblem innan du gör stora investeringar
De jag har sett har alla varit lätta att ändra. Även om Bonnier enligt vad jag läst ska byta plattform verkar det klokt givet att det är väldigt lite arbete att korrigera problemen innan så att man helt förstår vad det handlar.
Att investera i en stor dyr plattform gemensam flera tidningar utan att säkert veta att man kan det här tycks farligt riskabelt. Detta är heller ingenting där man kan lita på information. Man behöver testa det själv på aktuell problem-sajt innan man vet att man förstår problemet.
För en liten sajt med billiga plattformar är det en annan sak men varken DN eller övriga tidningar är små. Varje gång de gjort förändringar har de också missat ordentligt på allt grundläggande som att se till att flytta artiklar korrekt. Att total okunskap om det då fanns var tydligt från när jag e-postade och pekade på problemet för de artiklar jag försökt nå.
7. Själv hade jag byggt på Drupal
Den plattform jag själv hade valt att bygga på för en stor nättidning är Drupal:
"Drupal är en mjukvara i öppenkällkod men stöds av mängder av webbhotell. Vill man ha mycket hög anpassningsbarhet är det ett bra alternativ. Nackdelen med Drupal är att kodning och utveckling inte alls är lika enkelt som i Wordpress.
Mer information hittar du på:
Drupal.org
Nyfiken vital är en anpassning av Drupal och subdomänen för recensionen är en annan anpassning:
www.nyfikenvital.org
katalogen.nyfikenvital.org
Från: Börja blogga i 14 enkla steg
Detta därför att Drupal håller i hög kvalitet i ett flertal viktiga områden:
- Kostnadseffektivitet via öppelkällkod.
- Har hög anpassningsbarhet.
- Den klarar last.
- Har fördelar rörande säkerhet.
- Stöd finns från flera riktigt stora aktörer (t.ex. Disney och MTV) och även på deras trafiktäta sajter.
- Även har amerikanska myndigheter senaste året börjat använda Drupal på nya sajter. Det har nu börjat även i EU.
Dessutom är den åtminstone inte dyrare att bygga på eller om jämfört med kommersiella alternativ. Faktiskt är den billigare än alla jag känner till något om aktuella för dessa stora sajter (Wordpress.org är givetvis enklare och billigare men är självklart inte aktuell annat än för tidningar med föga ambition).
Allt vi diskuterat här är riktigt trevligt. Det är enkla möjligheter till utökad trafik.
Här har vi en till faktor utanför Google som jag tror kommer gynna tidningarna allt mer under 2010 och 2011:
Hur underligt det än kan verka vill jag inte alls säga att en faktor av många fler till att tidningarna på nätet haft problem är att de inte ger referenser (utanför ev. talstreck). De har periodvis tappat förtroende och inom många områden litar folk inte riktigt på dem. Läser de något känner de därför behov av att kontrollera det inom vissa områden. Utan referenser innebär det ett extra arbete.
Den vinden håller dock just nu på att vända sedan kanske 60 dagar av tämligen komplexa orsaker som skulle ta fort stort utrymme att analysera här men det kan ha att göra med att folk känner ett behov av tidningar med resurser till seriös journalistik.
Det i sin tur innebär kanske att de oftare än tidigare väljer att läsa sådant och att kanske fler kommer annonsera. En motreaktion mot att bloggosfären växt snabbt med ganska många döda bloggar och en hel del oseriösa bör ligga samtidigt nära integrerat med detta.
Från: Förtroende i media
Användbara guider att läsa:
Fler hittas via: