2010-02-05 - Arbete & tankar

2010-02-05

Min arbetsdag är långt ifrån klar. Jag räknar med att vi ska publicera en till artikel på Nyfiken vital samt troligen ett par inlägg på SEOTaktik varav ett komiskt om ett säkerhetshål jag upptäckte i serveringen på McDonalds.

Givet det arbetsschema jag börjat ställa om till (16 h arbete, 6 h sömn och 2 h övrigt) blir dessa uppföljningar inte för full arbetsdag.

Förövrigt det roliga med det här inlägget medtaget i förra redovisningen är att jag misstänker att det kan ha haft en stämningshöjande effekt på deras personal. Utan att gå in på detaljer fick jag vissa indikationer på det.

McDonalds demonstrerar effektiv reklam

Foto: Yukari Frankly Richmond Licens: CC by-sa 2.0

1. På Pryltrend där analys utifrån metodiken för reklam och marknadsföring jag bygger upp har vi följande publicerats:

Madonna - Lucky Star
Elegant visuellt ofullständig Youtube-spelaren och en korrigering

2. Övrigt på Pryltrend mer långsiktigt antecknat:

Gulliga filmklipp gör dig snällare
The Mamas & The Papas - California Dreaming
Madonna - Crazy For You
ATC - I'm in heaven (when you kiss me)
Shania Twain i gult - That Don't Impress Me Much
Abba - I Do, I Do, I Do, I Do, I Do

3. Idag läste jag inga svenska tidningar varken på nätet eller tryckt. Den som jag oftast läser just nu är emellertid Aftonbladet men det varierar verkligen. Snart lär jag tröttna på dem och gå över till Expressen.

Tecken på att det är dags att växla är när man blir mer än normalt störd av att deras skribenter publicerar reflektioner hur de ska klara att "relatera" till en poesisamling från sin historiematerialistiska föreställning. Finns det ingen redaktör? Det är så fascinerande dumt med eller utan applikation på poesi att det är obegripligt hur man ska kunna förklara det för någon som inte själv insett det.

Fast jag antar att personer man kan lära en metodik en gång i livet och sedan går igenom resterande livet och fortsatt försöker tillämpa den på allt utan att tänka kan ha sina funktioner också. Jag tror säkert att ett flertal diktaturer har attraktiva arbeten att erbjuda.

Jag kan trösta mig med att jag troligen är en av ett fåtal som faktiskt läser en artikel på kultursidan rörande poesi. Kan vi ha varit så många tio som läste den? Kanske men det bör väl åtminstone ha varit fem stycken vilket är fyra för många. Ja tänk om man hade levt i Sovjetunionen och tvingats läsa sådant här skräp varenda gång man öppnade en tidning oavsett om det rörde poesi, frukt, snöröjning, familjeliv eller precis vad som helst.

Herre gud. Och folk undrar hur jag "bara" kunde förlora min tro på människan. Bara... Jo jo. Det adderar upp. Människors dumhet och korruption adderar bit för bit genom åren tills man en dag tappat all tro på mänskligheten. Så får man försöka hitta tillbaka till den men med insikten att man bäst tydliggör hur folk gör rätt i enkla listor på kanske max tio punkter.

4. Favorit musiken från dagens nya upplevelser på fenomenala Youtube är:

5. Universitet jag i särklass beundrar mest är utan tvekan University of California. Anledningen demonstreras elegant i:

Pay it Forward: Elevation Leads to Altruistic Behavior
Snälla filmklipp gör dig snällare

6. Här ingriper jag för att skapa en bättre värld för alla Uppsalabor:

Åhlens Uppsala är dyrare, sämre och lite smaklöst

Det skapar dessutom elegant contra till det efterföljande gulliga inlägget och kan därför förstärka dess verkan.

7. På Nyfiken vital:

Snälla filmklipp gör dig snällare
Recept på kimchi
N-acetylserotonin förklarar varför SSRI är antidepressiva

8. På Nyhetsbloggen:

Arbete
Poesi till det Gulliga året
Mer frukt på nätet ger mer fruktätande
En till dikt om en blå vinter
Lyrik till blivande hit?
Dikt till Krigaren

Krigaren krävs för motivation
Men bäst blandas det med massor av gulligt
För 2010 ska bli det gulliga året för hela världen

En kur med gulliga hundvalpar och kattungar
Medan vi fortsätter öka upp motivation mot rock star