2010-02-05 II - Tankar & Arbete

2010-02-05

Tidigare arbete under denna "arbetsdag" (jag arbetar tämligen hårt just nu så jag gör flera sammanställningar per arbetsdag):

1. Följande analys där jag prövar att applicera faktorer från den metodik rörande reklam och marknadsföring jag arbetar med på ett populärt dataspel är läsvärd. Det kommer bli ännu intressantare längre fram när fler också är kvantifierade.

Därför är Kingdom Hearts populärt

2. Eftersom vi följt den möjliga JAS affären med Brasilien av och till på Nyhetsbloggen tog jag gjorde en kort kommentar rörande var jag gissar att den står just nu. Jag tror åtminstone inte att den är sämre än någon annan svensk publicerad analys. Däremot har kanske SAAB och kanske myndigheterna bättre insikt.

Väljer Brasilien Rafale iställer för JAS?
Stora affärer och risken för industrispionage

3. Jag gjorde en del anteckningar rörande filmklipp eller bilder med intressant användning av färger eller någon annan faktor jag bedömer intressant till min metodik:

Mer romantisk musik - Madonna - True Blue
Abba med Agneta Fältskog i rosa - Nina, Pretty Ballerina>
Alia Kniven (Dune) - En kvinna i gult?

4. Även till min metodik och ett par möjliga tillämpningar sparade jag även undan en del gulliga filmklipp:

Romantiskt filmklipp inför Alla hjärtans dag
Gulliga tigerungar har schäfer som lekkamrat
Trött kattunge i gulligt filmklipp

5. Här är ett riktigt otäckt filmklipp. Det har sparats därför att det är viktigt att ha som referenspunkt. Jag tycker dock inte att någon ska titta på det och absolut ingen under 18 år.

Otäckt filmklipp med katter och hundar

Alla filmklippen hittades på fenomenala Youtube. Jag kan inte nog uttrycka min tacksam för Youtube och hur enormt användbart det.

6. Jag läste DN när jag var på stan och kommer att kommentera debattartikeln. Den var välskriven och har rätt i sak. Några uppgifter tror jag dock är inkorrekta bl.a. avseende jämförelsen mellan USA och Sverige, rörande antalet regeringsmedarbetare som arbetar med censur i Kina samt några till saker.

7. Musik jag lyssnar på just nu för att försöka bygga ökad förståelse av det området är fortfarande:

Den gör mig dessutom på bra humör och lyriken är ju också lite komisk.

"Okay, so you're a rocket scientist
That don't impress me much
So you got the brain but have you got the touch
Don't get me wrong, yeah I think you're alright
But that won't keep me warm in the middle of the night
That don't impress me much"

Från: Shania Twain - That Don't Impress Me Much (lyrics)

Samt Gwen Stefani med Crash:

"Now you know you're qualified
You're in the pole position
Put it in first gear, step on the pedal and drive fast"

Från: Gwen Stefani - Crash (lyrics)

8. Kvällstidning jag tänker läsa idag blir Aftonbladet men imorgon planerar jag att byta till Expressen. Dessutom har jag läst Metro vilket var ett tag sedan.

9. Annat arbete jag gjort är att e-posta Åhlens rörande deras kvalitetsproblem. Vi får väl se om jag får något svar. Om inte ska jag se till att ta mig en tur hos dom regelbundet veckovis hela året och längre än så om det krävs.

Uppföljning både på Pryltrend och Nyfiken vital visar att jag ytterst sällan engagerar mig i något problem. Så från det inser man tyngden i det och jag har ju "några" läsare som det når.

10. Ett par studier jag åtminstone planerar att läsa pressmeddelande rörande är:

Moms' depression in pregnancy tied to antisocial behavior in teens
Moms influence how children develop advanced cognitive functions
Scientists Discover Alterations in Brain's Reward System Related to Attention-Deficit/hyperactivity Disorder

Dessutom ska jag läsa senaste National Geographic.

11. Jag skrev en dikt med lite tankar. Mer allmänt kan jag förövrigt säga att jag är på riktigt bra humör. Bättre humör än på flera år faktiskt.

Poesi till Gulliga vapen

12. På Nyfiken vital uppdaterades en av huvudsidorna i vår uppslagsbok:

Uppslagsbok: BA - BÖ

En artikel rörande kompletterande behandling man kan göra själv rörande depression ska också publiceras. Alltid kring sådant ska understrykas att depression är en sjukdom med mycket hög dödlighet och evidensbaserad medicin är alltid viktigt och måste vara grunden. Andra åtgärder kan emellertid ge värde t.ex. motion.