| ||
Google är en kraftfull möjlighet för publicister. Teknik förr dyr att utveckla eller köpa har Google gjort tillgängligt billigt i bredd och kvalitet. De hjälper dig att prioritera redaktionell kvalitet. Dessutom fungerar lösningar ofta bra. Här finns tips och guider till ännu ett fåtal av dessa.
Google har en mängd lösningar för utökade funktioner du enkelt kan lägga till din blogg eller tidning.
Med Google Custom Search Engine får du sajtsökning lika bra som vanliga Google.se:
Sajtsökning på Nyhetsbloggen
Inspirerat av Expressens faktaboks läsande tiger
De riktlinjer för hur man bör publicera Google har är egentligen väldigt triviala. En sak många missar är att skriva sålda länkar rätt:
Fler saker att tänka på finns på Googles webmaster hjälp där exempel och tips också finns:
3. Tips för mer och bättre trafik
Med bättre trafik menas här relevant och/eller värdefull trafik. Både bloggar och tidningar på nätet har svårt just med relevans men det är viktigt både för läsarna och intäkterna.
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Meningsfulla felsidor bättre för läsare och ger mer trafik
Huvudsidor för orter med sökning för resor
Relaterat till strukturering av ämnen i huvudsidor är också hur nyheter och artiklar ska hanteras när de blir väldigt många. Det har diskuterats i:
När det blir "för många" forskningsnyheter
Google har flera tjänster inom foto och här finns tips om dessa.
Bilder på rätt sätt i html:
Ge Google bilder med rätt html
5. Faktagranskning och referenser
Tips hur du har nytta av Google när du faktagranskar och söker referenser.
Google Books finns och är fint användbar
Bättre studieresultat med Google
Adsense är Googles lösning för att visa annonser. Styrkan med Adsense för publicisten är enkelheten och för annonsören tilltalande priser:
Klickfrekvens på länkar och Adsense för tidningar
Mer om Adsense:
Google har förbättrat Adsense länkenheter
Google har mängder av produkter du kan använda för att ta reda på dina besökare är intresserade av och hur bra din blogg eller tidning går. Dessutom finns flera kostnadsfria tjänster där statistik över sökord m.m. publiceras.
FeedBurner håller reda på antalet RSS-prenumeranter:
Youtube är ett exempel där Google fritt publicerar värdefull statistik:
Google Trends ger information om relativa storleken på sökord:
För att prediktera, kategorisera och bedöma nytt data från känt träningsdata även om det inte just behöver röra trafik finns även Google Prediction API:
Google Prediction API för att kategorisera, prediktera och se förändring
Rörande Google Prediction API kan vi också jämföra med följande diskussion:
Relationer i länkar kanske approximerar generella samband för "organisatorisk entropi"
Där vi kan se länkar som bärande mening i form av riktning d.v.s. grafteori, mening vilket vi kan uttrycka som entropi och också implicit kategorisera från båda dessa egenskaper.
Möjligheter och tekniska krav för Google News har tagits upp i ett flertal artiklar som hittas via:
Via följande inlägg hittar du vidare till vad du behöver veta:
Matt Cutts (Google) om laddningstid
Länkar hjälper läsarna att hitta till din sajt och hitta rätt på den. Redaktionella länkar kan också (men behöver inte göra det) påverka ranking på Google. Följande inlägg diskuterar aspekter på olika typer av länkar.
Rätt länkning internt från lokala egna bloggar
Nofollow för sålda länkar
Klickfrekvens på länkar och Adsense för tidningar
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Tipsa - Ordlistor hos våra tidningar
Enkel åtgärd för mer Google-trafik bra för gamla tidningar
Att länka från nättidningar
Hur vi kan använda Google för att stimulera kreativitet:
Ökad kreativitet i 15 steg med Google och internet
Dessutom ges introduktion till informationssökning med Google via flera verktyg ofta mer sällan använda som Google Scholar.
Värdet av uppdatering diskuteras i:
Värdet av kontinuerlig uppdatering och kvalitetskontroll
För kategorisering av och prediktion utifrån data via Google Prediction API:
Google Prediction API för att kategorisera, prediktera och se förändring