Klickfrekvens på länkar och Adsense för tidningar

2009-11-06

Svenska Dagbladet skriver om deras erfarenhet av klickfrekvens i olika placering och kom fram till denna slutsats:

"Resultatet av dessa båda klicktest är väldigt tydligt. Länkar under texten fungerar allra bäst. De får 73 resp 65 procent av alla klicken. Länkarna i texten får mellan 21 och 29 procent av klicken. Länkarna i faktaspalten får knappt några klick alls, mellan 6 och 7 procent."

Från: Var klickar läsarna?

Slutsatser och tänk i övrigt är jag dock väldigt tveksam till. Jag upplever inte att de pekar på bäst läsvärde och ännu mindre möjligheter avseende sökmotorer.

Länka bra och tydligt

Min personliga åsikt och erfarenhet är att den typ av lösning vi använder på Nyfiken vital passar läsarna bra:

  • Tydlig information vad länken handlar kan ges utan att det stör.
  • Länkarna finns samlat separerat från text.

Det första är viktigt eftersom folk inte vill klicka runt i onödan. De klickar mindre ofta på länkar i brödtext eftersom risken för att de kommer fel upplevs stor.

Att länkarna är separerade gör det enkelt för dom som når nyheten men inte hittar vad de söker att gå vidare. Den situationen är vanligare än de flesta tror.

Komplettera med Adsense

Svenska Dagbladets undersökning (liksom vad jag såg en av de få gånger jag följt vilken Adsense som ger intäkter) pekar dessutom på möjlighet till en kompletterande typ annonsering med Adsense:

Denna typ av annons har flera styrkor:

  • Ger fler möjligheter för läsaren om de inte hittar vad de söker t.ex. efter och separerat från de redaktionella länkar.
  • Svenska Dagbladets test visar att detta är en bra plats.
  • Denna annonsering bör inte ta trafik eller möjlighet från befintliga annonstyper.

Här finns med andra outnyttjade pengar att hämta.

Mer om Adsense

Läs mer om Adsense hos Google:

adsense.google.com