Grundläggande guide för integration av tidningar på nätet mot externa sajter

2010-02-15

Här diskuteras några allmänna grundläggande saker för särskilt större publicister på nätet att tänka på när man integrerar sin sajt mot övrigt på nätet. Tidigare använde jag DN som exempel i en likartad diskussion:

Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde

Här kan det därför vara trevligt att använda SVD.se som exempel i något fall som imponerar åtminstone i den meningen att det är en rörelse i rätt riktning.

Innehåll

1. Tidningar på nätet ska vara trevligt gulliga
2. Integration mot sociala media ska ge trafik
3. Innehåll behöver marknadsföra sig självt
4. Många vill ha tidningarnas trafik
5. Glöm inte bort internets största källa till trafik
6. Läs mer - Grundläggande
7. Läs mer - Fallstudier
8. Läs mer - Länka internet och externt
9. Läs mer - Framtiden

Förutom avsnitt med fakta är för den avancerade läsaren det viktigaste avsnittet:

9. Läs mer - Framtiden

Eftersom framtiden givetvis måste påverka strategin idag.

1. Tidningar på nätet ska vara trevligt gulliga

Viss gullighet är utmärkt därför nätet är fyllt av otrevliga saker. SvD m.fl. tidningar på nätet vinner på att ha en hög trevlighetsfaktor där besökaren egentligen aldrig ska behöva uppleva någon oro eller behov av ökad medvetenhet kring risker vid besök. Grässnitt, val av bilder, vilket innehåll man särskilt visar upp o.s.v. bör tydligt skapas med detta i bakhuvudet.

För SvD kan jag uppmärksamma att en del integration mot andra sajter ibland skapar problem för min webbläsare (men det är möjligt att kanske en extra "säkerhetslösning" jag har ställer till det men gissningsvis är det reklamen på SvD). Det känns inte alls gulligt eftersom det kan tolkas vara ett säkerhetsproblem och säkerhetsproblem är otäckt. Här kan jag uppleva att DN blivit kraftigt bättre sedan de byggde om lite.

2. Integration mot sociala media ska ge trafik

När det gäller integration mot Twitter, Facebook m.m. är det viktigt att tänka på att det handlar om att flytta trafik dit där den konverteras. Det behöver ske på ett över tiden systematiskt sätt som inte väsentligt budgeterar resurser som kostar pengar annat än initialt.

Att skicka trafik till en extern sajt är självklart bara meningsfullt om det sker sekundärt till konvertering och faktiskt tillför något mätbart. Tar vi SvD:s "reklam" för Twitter kan det vara meningsfullt för att under en kortare period visa upp Twitter-strömmen för läsare som är medlemmar på Twitter men det är knappast något som är meningsfullt under längre perioder.

Ett sätt att göra sådan tillfällig marknadsföring av mer systematisk förhoppningsvis mer eller mindre kostnadsfri närvaro på sociala medier är naturligtvis att knyta det till andra tillfälliga redaktionella satsningar t.ex. OS-bevakning eller en blogg som är aktiv under en begränsad period.

3. Innehåll behöver marknadsföra sig självt

En med två besläktad fråga illustreras bäst med ett "anonymiserat" exempel. Någon jag känt på nätet ganska länge har viss trovärdighet med sin publicering men år efter år arbetar han fortfarande med att aktivt samla länkar till den. Förtroende gör att det är möjligt men mer tid på innehållet borde ha gjort det onödigt idag. Det kan givetvis krävas initialt men efter en tid om man prioriterar rätt innehåll kommer länkarna ändå för nättidningar (bloggar är mer sociala). Därmed inte sagt att allt innehåll man publicerar behöver vara vad som ger spontana inlänkar.

Samma tänk är meningsfullt att ha när det gäller sociala medier. Givetvis kanske det ger visst värde att bara flöda ut t.ex. Twitter med allt innehåll som finns på tidningen (t.ex. för att täcka lokaliserad sökning) men jag är minst sagt tämligen skeptisk. Troligen ger det mer att skicka ut innehåll mer samlat mot vad som kan ge en respons för att inte det innehållet ska drunkna i övrigt.

4. Många vill ha tidningarnas trafik

Avseende två betänk att många sajter intresserade av tidningarnas integration kan ha mycket mer att vinna på den. Trots att tidningarna funnits så pass länge på nätet kan jag ibland uppleva att ni alla är en aning naiva.

I en del fall jag sett genom åren har ni snarast blivit rånade på pengar och faktiskt betalt för det.

5. Glöm inte bort internets största källa till trafik

När det handlar om att bygga trafik finns både för SvD och DN.se mycket enklare möjligheter jag tycker man bättre prioriterar "först" (samtidigt):

1. Hur man länkar ut från sajterna menar jag väldigt konkret kan påverka trafiken man får från Google. Givet att tidningarna regelmässigt rankar riktigt dåligt på Google över mellanstora sökord är det kanske värt att fundera över?

Relevanta kvalitativa utlänkar är låga i antal och finns inte där de kan ge mätbart värde. Istället kan jag uppleva att man länkar ut till sådant som egentligen inte gynnar den egna trafiken och snarast indirekt (d.v.s. kraften går ut från tidningarna till A som länkar B, C, D vilka i sin tur länkar upp konkurrenter) stärker vad man borde direkt konkurrera med. En aning "tveksamma" länk-hubbar. Även jag har verkligen inte gjort någon seriös titt känns det för mig att det är mycket

2. Tidningar på nätet bygger genomgående hierarkier passande för sajter som inte alls har samma ålder, mängd av gamla inlänkar eller får nya inlänkar i samma takt.

3. Internlänkning mellan artiklar lämnar fortfarande mycket ogjort.

Att sköta om detta rätt kan handla om väldigt mycket trafik.

Jag kan också uppleva att många av dom aktörer som av och till rör sig runt tidningarna avseende vad som togs upp i 4. Många vill ha tidningarnas trafik kanske fört in en kultur där man upplever att man måste lura till sig Google-trafik. Tidningarna har inget behov av det och de av och till "underliga" åtgärder man kan se tillför ingenting.

6. Läs mer - Grundläggande

Några artiklar i urval som bör läsas:

Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde
URL och hierarki optimerad för läsare och Google
En enkel åtgärd för mer Google-trafik
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Matt Cutts (Google) om laddningstid
Meningsfulla felsidor bättre för läsare och ger mer trafik

7. Läs mer - Fallstudier

Relativt vanligt för mig finns få fallstudier (åtminstone just här på Nyhetsbloggen) men ett par ytliga rörande poker och yoga finns. Läs och lär.

Fallstudie: Poker
Tidningarnas sökmotorpositioner för yoga jämförd
Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde (yoga).

8. Läs mer - Länka internet och externt

I något steg borde en samlad guide vara på sin plats men egentligen är det ganska lätt. Dessa bör dock innehålla all information som krävs.

Tipsa - Ordlistor hos våra tidningar
Att länka från nättidningar
Rätt länkning internt från lokala egna bloggar
Nofollow för sålda länkar

9. Läs mer - Framtiden

Betraktar vi hur utvecklingen kan tänkas gå framåt är det givetvis svårare att säga något om men följande analyser från Pryltrend kan för den särskilt intresserade som redan kan "en del" vara intressanta.

Rörande framtiden för reklam menar jag att ökad hastighet och prestanda kommer förändra hur reklam idag ser ett. Även om den blir mer levande tror jag samtidigt att den kommer uppfattas mindre störande än idag typisk bannerreklam. En del tankar finns i:

Annonser i bild blir viktigare för Google

Betydelsen av att betrakta kanaler har diskuterats tidigare och egentligen om än på en verkligen trivial nivå är det vad detta inlägg handlade om. En del rörande kanaler finns diskuterat i:

Därför är Google Nexus rätt fast den är fel
TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand

Hur man samlat integrerar mot alla sociala medier m.m. man marknadsför sig mot och bevakar det egna varumärket på ett tidseffektivt sätt är ingen enkel fråga. Google Buzz är en lösning värd att testa:

Behovet av "Google Buzz" och vad som krävs för framgång
Att lösa en svaghet Buzz har