En bugg i e-post-utskick från FeedBurner

2010-02-15

Vad jag huvudsakligen gillar med FeedBurner (även om jag knappt infört det på mina sajter) är möjligheten att skapa e-post-utskick. Det sköts helt automatiskt om man väljer att använda det och fungerar tillförlitligt.

Idag noterade jag emellertid en bugg och den uppträder när man själv har en innehållsförteckning i ett av inläggen som skickas ut. Åtminstone för e-post-utskicket för gårdagen avseende:

feeds.feedburner.com/prylar

I detta fall blir innehållsförteckningen i e-post-utskicket felaktig. Nedan kommer man när man klickar t.ex. på Shania Twain - From This Moment On istället hamna på rubrik två i det första inlägget som återgivits:

D.v.s. underrubriken:

2. Slutet eller öppet?

Det är givetvis en småsak åtminstone för ej snabbt publicerande sajter men det rör parsning av koden och där är försiktighet rörande feltolkningar alltid klokt.

En kul detalj rörande parsning är ju förövrigt att Eric Schmidt tog fram gamla lex en gång i tiden. På många sätt tror jag att det är en lämplig start på egentligen vem som helst som ska arbeta med IT att börja med att göra något runt parsning. Det ger en annan förståelse av vissa typer av defekter och vad de i övrigt kan indikera.

Det var förövrigt var vad jag själv började med på Ericsson för mer än tio år sedan med implementation av RFC 2704 Keynote i Java och delar av RFC 2025 SPKM i C med OpenSSL som krypteringsbibliotek.

Mer om FeedBurner finns att läsa hos Googles officiella bloggar:

adsenseforfeeds.blogspot.com
The FeedBurner Status Blog

Läs mer om värdet FeedBurner ger här på Nyhetsbloggen:

Börja blogga i 14 enkla steg