Givet att jag redan kan väldigt mycket om ett antal områden när det rör trafik och innehåll på nätet, och jag aldrig varit road just av försäljning har jag svårt att riktigt engagera mig direkt i det själv för mitt innehåll (vilket jag verkligen borde). Det innebär dock inte att jag inte har väldigt god kunskap om trafik-delen av det d.v.s. hur värdefull trafik tas in effektivt och på det sätt som är korrekt enligt Google.
En viktig sak (utan sakfakta) pekade Giovanna (Aarons hustru) i en affiliate-guide hon nyligen publicerade:
"To get around this problem, beef up the value of your page and/or site to the user. Provide context and extra information. For example, you could offer side-by-side product reviews.
Become “fat”."
Från: The Ultimate Guide to PPC Affiliate Marketing
Tidningarna är idag p.g.a. hur de allmänt strukturerar innehåll tunna. Inget enskilt innehåll som kan ranka (annat än undantagsvis när något särskilt gjorts och då är det istället ganska ofta spammigt) är tjockt utan är t.ex. en nyhet utan långsiktigt värde för den som söker information.
Via bättre strukturering av sådant innehåll samt viss relativt mycket begränsad omprioritering av arbete även till långsiktigt innehåll kan de dock väldigt snabbt oerhört "feta" just p.g.a. allt befintligt innehåll av nyhetstyp. Det lönar sig dessutom utmärkt när det gäller ranking på respektive nyckelord vilket jag bör veta givet att Nyfiken vital rankar högt på flera hundra sökord.
Hennes blogg när jag tittade över den för annat färskt innehåll håller dessutom exceptionellt hög kvalitet. Aarons egen blogg inriktad trafik är också mycket bra men jag håller PPCBlog för att i sitt ämnesområde vara relativt ännu bättre än Aarons blog i det segmentet.
Mer att läsa
När det gäller Googles riktlinjer kan man ligga icke-optimalt utan att direkt bryta mot riktlinjerna och det hör till sådant som kan försämra förmågan att ranka högt vilket givetvis är dumt. Jag upplever sällan att den information Google ger (även om det är klokt att följa även vissa av bloggarna) inte pekar ut allt som är viktigt lokalt på sajten. Värt att ha mer exakt kontroll över är till exempel:
Webmaster guidelines
Inside Adwords
Google for Advertisers
Läsvärda guider på Nyhetsbloggen i urval:
Grundläggande guide för integration av tidningar på nätet mot externa sajter
Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde
Framtiden efter relevant trafik och effektiv bred reklam
Stämningshöjande bilder tillämpade redaktionellt
Klickfrekvens på länkar och Adsense för tidningar
Jämförelse av yoga på Google
Ännu fler guider hittas via:
Guider för tidningar
Google-tips för bloggar och tidningar
Guider och tips