Enkelt för ökad trafik via större kunskap

2010-02-16

Skapat av mig som har cirka 200 - 250 000 unika besökare per månad. Det är väldigt bra trafik och det ligger ingen underlig legacy besöksräkning bakom dom siffrorna utan Google Analytics.

Den trafiken är byggd utan att någonsin ha brutit mot Googles riktlinjer eller lagt en krona på marknadsföring. Det handlar givetvis om en god andel mycket bra innehåll och det är precis vad tidningarna på nätet har. På det krävs anpassning mot Google och riktade marknadsföringsåtgärder för snabb mätbar effekt. Läs mer om mig i:

Hans Husman

Skribenterna lär sig något nytt

Möjlighet för mig att lägga tid på systemutveckling, möten, krånglig integration m.m. finns einte. Ingenting utanför innehåll får ta annat än försvinnande liten tid. Detta är därför ett paket optimerat för att ge god verkan utan att kräva stora förändringar och det är ytterst tidseffektivt. Ändå är värdet räknat i antalet besökare mycket högt. för en större tidning alltid att det är bäst med att få alla skribenter att lägga några minuter var och en på tidningens sökmotoroptimering.

Även om hierarki och struktur på sajten diskuteras är den stora förändringen att skribenterna via checklistorna lär sig något. Det lär sig skriva bättre för sökmotorer och att marknadsföra dom artiklar de publicerar. Varken eller tar särskilt lång tid men ökar trafiken artikeln får. Dessutom förstärker det hela sajten så att varje ny artikel naturligt är lite starkare än föregående.

Du köper långsiktig kunskap för hela verksamheten

Leveransen består inte av en mjukvara eller något du hyr utan är strukturerad kunskap färdig för dig att använda själv. Det kommer ner till vad du och dina skribenter lägger endast en liten tid på och som ger bättre trafik.

  • Genomgång av sajten.
  • Du får en rapport levererad.
  • Rapport förklarar varje avsnitt.
  • Möjligheter till förbättringar listas för varje avsnitt.
  • Konkreta problem markeras särskilt ut konkreta problem.
  • Referenser ges och ofta mot Google, Yahoo och andra viktiga aktörer.
  • Exempel används så ofta som är möjligt.
  • Ett flertal anpassade checklistor kommer med.
  • Dessa och rapporten gås i person.

Checklistorna använder dina medarbetare för att:

  • Skriva mer optimerat för trafik från sökmotorn t.ex. rörande titeln.
  • Hur man länkar rätt för att gynna sajtens övergripande trafik.
  • En lista på enkla marknadsföringsåtgärder som endast tar några minuter men ger nyheten, inlägget eller artikeln en flygande start ut på nätet.
  • För särskilt värdefullt innehåll finns en checklista som tar längre tid men gör tydligt större marknadsföring.
  • Ett enkelt verksamhetssystem förklarar hur checklistorna används.
  • Ett enkelt business intelligence system finns för bevakning av Google och konkurrenter.

En enkel och effektiv lösning som följer Google

Lösningen är gjord för att lösa problem tidningar på nätet har för att öka trafiken. Ändå bryter ingenting mot Googles riktlinjer eller tar särskilt med tid.

  • Bryter aldrig mot Googles riktlinjer utan ofta inför vad som är rekommenderat.
  • Använder enkla åtgärder sällan använda men med större verkan än alla stora jag ser i Sverige just nu.
  • Inget eller lite kräver förändring av plattform.
  • Tid för skribenter är mycket låg jämfört med befintlig tid även inklusive externa marknadsföringsåtgärder.
  • Verksamhetssystemen är enkelt byggda men effektiva.
  • Business intelligence är optimerad mot vad som gör skillnad utan att ödsla tid på annat.
  • Förändring införs steg för steg utan behov att göra allt på en gång.
  • Påbörjat verksamhetssystem kan direkt i första steget ge tydligt utökad trafik.

Att utesluta åtgärder t.ex. förändringar av hur innehåll utformas går utmärkt. Värde av andra åtgärder kommer ändå komma och vara långt ifrån försumbart.

Rubriker i rapporten

Dessa kan behöva anpassas till den unika sajten vilket t.ex. kan innebära att en checklista tillkommer kostnadsfritt.

1. Sammanfattning
2. Hierarki
3. Viktiga sidor
4. Kort och långsiktigt innehåll
4. Länkning mellan sidor
5. Att länka ut från sajten
6. Integration mot andra sajter (Twitter m.m.)
7. Checklistor skribenter
8. Verksamhetssystem
9. Business intelligence