Ett besök på Resumé gav via navigering en trevlig möjlighet till en samlad sammanfattning och översikt av aktuella större svenska reklamkampanjers visuella framställning.
Jag kan föreställa mig att just för Resumés läsare är det inte ett ovanligt motiv för att besöka sajten och ett område där Resume.se har större värde än den tryckta tidningen. Samtidigt om man besöker den för detta finns ingen enkel möjlighet att uppleva en översikt över bilderna de publicerat vilket borde ge värde:
- Det tillför ingen utökad redaktionell kostnad eftersom bilder från artiklarna i miniatyr publiceras igen.
- Eftersom de länkar nyheter och artiklar bör det om tjänsten används kunna öka trafiken på dom också.
Givetvis går det via sökmotorer men inom ett visuellt specialistområde som detta levereras inte vad man här söker efter. Vad man bäst vill ha är bara den typiska bilden för respektive reklamkampanj eftersom den både säger något om den liksom urvalet branschtidningen gjort.
Ett allmänt problem för tidningar på nätet är svårigheter att införa tekniska lösningar billigt. Det tenderar lätt att bli dyrt och ändå fungera ganska trögt. För de flesta plattformar idag mer standard bör dock detta vara enkel att införa och i flera fall på några timmar (givet också att meningsfulla bilder kan pekas ut).
Att beskriva Resumé med en gullig hund
Läsande Resumé funderade jag också på vilken hund jag skulle symbolisera dem med om jag läste dem oftare än jag gör. Möjligen skulle det i så fall bli en Chinese crested dog...
Resumé visar den visualitet som får produkter egentligen lika med andra att nå hela världen.
Foto: Ron Armstrong Licens: CC by 2.0
Det är en hundras skapad av människans glädje i visuell framställning precis som den typ av reklam Resumé bevakar med värde. Ett kul utseende ger den värde men troligen skiljer den sig i övrigt inte särskilt mycket från andra hundraser från samma övergripande genetiska familj.