Är Youtube kreativa på Google-kritiska nivåer?

2010-05-28

Kreativitet går att se hörande till olika typer men en form upplever jag dyker upp när en praktisk begränsning i möjligheter i form av verktyg, pengar eller andra resurser finns.

När vi betraktar Google ser jag sällan just den typen av kreativitet (andra former finns och Google generellt är t.ex. duktiga på att skapa en mängd nya tekniska koncept men det är en annna kreativtet) för dom senaste fyra åren och orsaken bör vara att få begränsningar i resurser finns. Det innebär inte att den andra formen av kreativitet inte är något värdefullt även för stora aktörer med resurser.

Åtminstone ett undantag från detta finns dock i Google och det är Youtube och särskilt senaste sex månaderna ser jag denna form av kreativitet uppvisad gång på gång.

Youtube ser och lyfter fram möjligheter

Det handlar om att se och skapa möjligheter hos det som redan finns utan att nya tekniska lösningar krävs eller att användarna måste läsa långa guider för hur man gör. För Youtube kan jag se att detta realiseras för annonsörer, vanliga användare, publicister och miljö- och demokratiorganisationer. Det tycks helt enkelt som att de anstränger sig ordentligt för att hitta och lyfta fram möjligheter.

Inte minst kan man se detta i möjligheterna som vi kan uppleva i form av fallstudier för aktörer, händelser som fångas via Youtube och lyfts fram på ett sätt som visar möjligheterna hos plattformen och viktigast hur möjligheter lyfts fram riktade mot nya tunga grupper som ännu inte tillräckligt drar nytta av Youtube (exempel finns här).

Detta är värdefullt därför det går inte att utgå från att alla möjligheter hittas av användarna själva. Ännu mindre är det självklart att en leverantör själv ser värden som redan finns. Har man en grupp medarbetare som är skickliga på det skapar det värden som kostar väldigt lite.

Varför just Youtube?

Exakt varför Youtube är starka här - och tror jag starkare än Google allmänt - vet jag inte. En teori är att Youtube har en känslig situation rörande last och stabilitet helt enkelt därför att filmklipp och strömmande media är väldigt krävande och att de därför anstränger sig mer att se och hitta nya möjligheter med befintliga tekniska möjligheter därför att alla tekniska förändringar kräver omfattande testning och kan kosta i nedsatt prestanda.

Därför kanske de helt enkelt söker efter möjligheter som redan finns och inte kräver att man bygger en massa nytt. Det förädlar fram värden som redan fanns men som användare av olika slag inte såg själva.

Det är tror jag också mycket möjligt att Youtube är en väldigt kreativ tjänst och att det attraherar skapande personer och gör medarbetarna mer skapande (läs t.ex. följande inlägg för en diskussion om detta).

Youtube är duktiga på att kommunicera

En viktig bidragande orsak att dessa värden ses av mig och andra tror jag är att Youtube är duktiga på att kommunicera och skriva. De klarar att bra lyfta fram möjligheter de sett bra både i löpande text och visuellt via bilder och filmklipp. Det är lika viktigt som att se möjligheterna därför att man inte klarar att föra ut dem är det fortfarande bara outnyttjade möjligheter.

För Google allmänt när det gäller användarnära information utanför hjälpsidor och faktiskt dokumentation går det att se en allmän förbättring för detta under de senaste månaderna. Det finns dock lika mycket kvar att göra också och kanske är Googles utveckling typiskt för internet allmänt när det gäller bloggen som media för företagsinformation. En teori jag har är dock att de kanske gjort några nya rekryteringar som givit nya idéer men jag har inte försökt kontrollera det och det är inte helt lätt att se eftersom enskilda produktägare och dylikt ofta skriver inläggen om nya lösningar men Youtube spelar fortfarande i en division överför Google oavsett detta.

Att klara att se befintliga möjligheter imponerar

Youtube är givetvis i sig en imponerande tjänst utifrån stabilitet, prestanda och antal användare. Men just detta att de ser och skapar nya värden och möjligheter utan att det kräver ny utveckling av plattformen - förädlar vad man redan har - imponerar mycket mer på mig.

För ett företag som Google är denna egenskap mycket möjligt oerhört värdefullt därför att det är tror jag lätt att tappa skapandet och endast förvalta befintliga funktioner och köpa tekniska lösningar. Kanske var det vad som hände med t.ex. Yahoo, Sony Ericsson och Ericsson när de gick ner i sina respektive dalar (som de två första är på väg upp från - se för Yahoo Yahoo! köper Associated Content - och kanske Ericsson troligen klev ur redan för år sedan).

Motsatsen till en kreativ process där medarbetarna ser nya möjligheter med vad som redan finns går att illustrera i tre symptom på allvarlig sjukdom:

  • Varje ny funktion kräver ett stort dyrt projekt trots att det för ett mindre företag går snabbt till låga kostnader trots ingen skillnad i krav på prestanda eller kvalitet (när detta uppstått tycks det för mig heller inte vara ovanligt att den större aktören levererar lägre kvalitet).
  • Medarbetarna spenderar arbetstid på att följa aktiekursen för företaget eller titta på nya bilar m.fl. statusprylar att köpa.
  • Innan en ny idé realiseras finns ofta en period där medarbetare skaffar sig "vänner" som stödjer konceptet och ger stöd till deras idéer för att skaffa resurser att skapa den. Realiserad "ägs" produkten av en enskild medarbetare som samlar tjänster och produkter i ett paraply oavsett rent affärsmässiga krav.

När man ser dessa symptom håller kreativiteten på att helt dö ut. Jag har i och för sig en idé för hur det går att långsiktigt lösa och förebygga för just internationella företag som jag vid tillfälle kommer diskutera här men området är tveklöst väldigt problematiskt.

Rent allmänt är mitt intryck att Google tydligt bättre än många andra företag undvikit just detta men det är svårt att säkert bedöma som utomstående. Att de tycks göra generella kvalitetsprojekt säger väldigt lite därför att sådant är troligen toppstyrt. Att Youtube lokalt hittar nya användningsområden för annonsörer, användare, demokrati- och miljöorganisationer m.m. säger för mig mycket mer. Jag tror Google antingen fick en del riktigt bra medarbetare när de köpte Youtube eller haft tur när de rekryterat till Youtube.

Kanske är det i Youtube Google hittar sin nästa CEO när Eric E. Schmidt någon gång framöver väljer att göra något annat?

Tidigare inlägg från analysen av Google

Tidigare inlägg där olika aspekter av Google följts inför den större analysen:

Hur går det för Google?
Google Voice öppen för studenter och de för ut Google
Satsning på skola med Google Geo Teachers Institut
Tunga trender som skapar morgondagens internet
Google TV skapar lättare lateralt värde från TV med webb
Betydelsen redaktionellt media har för Google

Exempel från Youtube

Här plockade jag ut några av dom färskaste inläggen på den officiella Youtube bloggen och diskuterade ut hur de illustrerar några av de egenskaper jag ser hos Youtube som indikerar kreativitet och skapande där man ser och lyfter fram möjligheter i den befintliga plattformen.

1. Google Moderator on YouTube enables real-time feedback from your audience
Detta exempel tror jag rörande funktion har mindre specifikt med Youtube än att Google nu kanske har en generell funktion för utveckling av gemensam plattform rörande gui (men vet inte säkert). Inlägget är dock ett fint exempel på hur Youtube-bloggen är ovanligt duktiga på hur man förklarar och visualiserar saker och ting t.ex. skärmdumpar hur man gör saker med lagom text. Sedan är urvalet av filmklipp väldigt elegant gjort för att utifrån initialbild skapa en trevlig stimulerande känsla hos mig som läsare (för att få bra sådan effektivt behöver saker inte nödvändigtvis upplevas politiskt korrekt av puritaner och för Youtube är sådant mindre viktigt därför att de har brand-förtroende samtidigt som de inte har krav på sig att vara enormt seriösa i allt).

2. Watch the Gulf oil spill live on YouTube and submit your ideas on how to stop it
I detta och många andra exempel fångar Youtube elegant upp dagsaktuella händelser som är elegant visualiserade och engagerar väldigt många. Det är Google allmänt duktiga på men Youtube gör det oftast lite bättre både än Google i övrigt och de flesta andra företag och det har inte alls bara att göra med möjligheten att visa filmklipp utan är ren skicklighet i hantverket och kanske en kulturell öppenhet.

3. YouTube launches in South Africa
Youtube lyfter ofta fram olika kulturer och nya saker. Det är starkt därför att personer antingen stänger av sådant och därmed inte innebär något "problem" eller är intresserade i vilket fall de blir stimulerande och upplever Youtube som positivt. Att se sådana möjligheter är Youtube allmänt duktiga på. Att de prioriterar Sydafrika har möjligen mindre med detta att göra än allmänna satsningar Google gör men det är i alla fall ett färskt inlägg.

4. Youtube för lansering av tidningar, bloggar och magasin
Här diskuterades en fallstudie på Youtube-bloggen som är ett fint exempel på hur de lyfter fram möjligheter för en för Youtube viktig grupp av publicister. Det gör det viktigast som en del av ett pågående arbete där man regelbundet indikerar värde både för tittare och publicist.

5. Defining democracy through art
Detta hoppas jag vid tillfälle diskutera separat. Redan nu ska dock sägas att även om inlägget inte säger särskilt mycket, handlar om nya funktioner o.s.v. är det ett bra exempel just på kreativitet. Youtube handlar om visuell framställning precis som konst och att medarbetarna ser den kopplingen tror jag är viktigt och absolut ingenting som allmänt gäller sajter för att spara bilder och filmklipp. Lagring är den tekniska möjligheten och det är förståelsen illustrerad av detta som tar möjligheterna det skapar vidare.

6. Small Talk contest celebrates the funny things kids say
Denna och ett flertal inlägg visar att Youtube har en god förståelse av vilka större grupper av faktorer i riktad information som tittarna är intresserade av. Att man i punkt ett t.ex. valde följande video är ett till exempel på det:

Skulle de bara lyfta fram sådant hade det varit osmakligt. I en lagom mix med även tunga frågor är det dock riktigt och korrekt därför att Youtube handlar om vad som intresserar tittarna. En vacker kvinna lokalt en aning stor med två gulliga hundar hör åtminstone till vad som fångar blicken hos en del läsare och kanske får dem att läsa inlägget.

Kunskap om hela det området är en konkurrensfördel och för en aktör som Google som allmänt är oerhört fokuserad på text väldigt viktigt att förvalta och ta till sig.

7. Diane von Furstenberg’s Favorite Trend for May: Helping Women Thrive
Här ser vi också hur Google lyfter fram seriösa och viktiga frågor och inte uteslutande är nöje.

The official Youtube Blog är ett mycket elegant exempel på hur en aktör som Youtube rätt ska balansera nöje och det allvarliga.

Mer om Youtube

Fler inlägg om Youtube hittas via:

Sociala nätverk och media - 3. Google Youtube | Nyhetsbloggen

Mer om kreativitet

Tidigare inlägg om kreativitet på Nyhetsbloggen:

Stimulera din kreativitet och skriv bättre i nio steg
Att förändra miljön där du skriver för ökad kreativitet
Övning för ökad kreativitet med mentala bilder skapade från M.C. Eschers konstverk
17 tips mot "skrivkramp" (prokrastinering)