Checklista Google News

2009-09-24

Innehåll:

  1. Grundläggande tekniska krav
  2. Brödtext
  3. Titel
  4. Att ta bort innehåll
  5. Google News sitemap
  6. Tips för att lösa olika problem
  7. Vad påverkar ranking?
  8. Bilder i sökresultaten
  9. Fördjupad information

1. Grundläggande tekniska krav

Läs hos Google:

Technical Requirements

Jag tror att de flesta sajter klarar dem utan problem eller mindre begränsade ändringar.

2. Brödtext

Följande faktorer är viktiga för att brödtexten ska fungera bra med Google:

1. Innehållet får inte vara för långt. I så fall uppfattas det inte som nyhet. Detta kan ibland drabba nyheter med många kommentarer, "felaktig" HTML-layout, har ej relevant material eller helt enkelt är lång skriven.

För oss kan problem tänkas uppstå för nyheter med många referenser eller där något måste förklaras nog (t.ex. ett organ). Referenser kan i så fall läggas på en undersida. Långa artiklar kan delas upp på samma sätt som med artikeln om förkylning som gick från en till fem artiklar.

2. Nyheten ska följa normalt språk och inte vara utan punkt och meningar m.m.

3. Nyheten får inte vara tom, väldigt kort eller mycket kort relativt övriga sidan.

Listan är ej komplett utan tog upp det viktigaste. Mer information finns hos Google:

Google News: Article text

3. Titel

Allmänt i sökresultat gäller att en titel ska bjuda in surfaren till att klicka på längden. För webbsökning finns två vanliga metoder:

  1. En välskriven spännande titel.
  2. Ex: Quinoa är proteinrik och näringsriktig
  3. En kort titel som exakt beskriver vad sidan handlar om.
  4. Ex: Salvia

För nyhetsartiklar är det första alternativet att föredra. Vidare ställer Google följande krav på titeln:

  1. Google extraherar titeln från <title> taggen i sidans källkod.
  2. Titeln ska inte vara för kort eller för lång. Just nu gäller att den ska vara mellan två och 22 ord lång.
  3. Titeln bör inkludera åtminstone tio tecken.
  4. Titeln bör vara skriven som en tydlig nyhetsrubrik.
  5. Datum och tid ska ej inkluderas i titeln.
  6. Titeln ska ingå både inom <title> taggen och tydligt synlig på nyhetssidan.
  7. Använd inte en delsträng av titeln som ankartext i en länk till artikelsidan.

Listan är bearbetad och behöver ej vara komplett. Läs gärna mer om titeln hos Google:

Google News - Article title (Troubleshooting)

Google News - Article title (Tips)

4. Att ta bort innehåll

Olika typer av innehåll tas bort på olika sätt. För information om respektive innehåll besök följande sida hos Google:

Google News: Removing Content

5. Google News sitemap

Det är inte ett krav att ha en Google News sitemap men det kan ge bättre kontroll. Google News sitemap påverkar inte ranking.

Läs mer:

News Sitemaps: Overview

6. Tips för att lösa olika problem

"URL redirects" är aktuellt när du byter URL för en nyhet. Läs vad som kan orsaka problem:

Google News: URL redirects

Övriga problem och tops på hur du löser dem:

Google News: Article not crawled

7. Vad påverkar ranking?

Google diskuterar detta i ett inlägg på den officiella bloggen för Google News:

Psst...secrets of Google News exposed!

I sammanfattning är det Google säger som jag uppfattar det att följande faktorer antingen påverkar eller inte:

  1. Bilder kan inte hjälpa artiklarna att ranka bättre.
  2. Text krävs för indexering. Bara bilder och filmklipp räcker inte.
  3. Google Webmaster Tools kan visa information om Google News fel.
  4. Google Sitemaps påverkar inte ranking.
  5. Förändring av design och URL-arkitektur kan påverka prestanda och indexering av Google News.
  6. Google Adsense påverkar inte ranking.

Google Nyheter klarar numera av revision, utbyggnad m.m. av en nyhet:

"[...] Google News has implemented a recrawl feature that allows us to focus on getting the newest articles around while still ensuring that we're displaying the most up-to-date information. From the moment we discover a new article, we'll keep revisiting it looking for changes. Since we've noticed that most changes to articles occur just after they're published, we revisit articles most frequently in the first day after we've found them. In some cases, we'll even revisit articles we had trouble crawling the first time around. After that, we visit them less often. Either way, we try hard to present users with the freshest news. (We bet whoever wrote "Dewey Defeats Truman" wishes they had recrawl!)"

Från: Google News Comes Back For More | Google News - The official blog

Jag tror nog att det är riktigt att tolka inlägget som att Google i framtiden vill kunna hantera uppdateringar av nyheter. Det känns också som något både läsare och publicister bör uppskatta. Om detta nu är infört (inlägget är från April 2, 2008) har jag inte kontrollerat än.

Avseende tidpunkten är nog vad man menar att algoritmen inte kan manipuleras via dublicerat innehåll. Om du tar en nyhet från någon annan och publicerar den senare kommer den första nyheten gynnas av detta och du missgynnas.

Även om en bra bild inte gynnar ranking kan den visas i sökresultatet. En bra bild där kan givetvis ge fler besökare.

8. Bilder i sökresultaten

Detta fungerade av sig själv för oss att se i:

Google är fenomenal

9. Fördjupad information

Officiell blogg:

Google News blog

I denna artikel diskuteras flera bra saker med Google inklusive Google News:

Google är fenomenal

Filmklipp med tips från en Google-medarbetare:

Google News Tips for Publishers