Imponerande Kroppsspråk hos SVT's programledare

2009-09-24

SVT Play diskuterades i:

TV OnDemand och SVT Play

En till sak jag lade märke till när jag var in på sajten är vilket oerhört skickligt kroppsspråk några av programledarna har. De två tydligaste jag såg har vi båda i Gomorron Sverige:

Gomorron Sverige

Först har vi en oerhört vacker och välklädd kvinna. Hon arbetar riktigt tydligt med ansiktsuttryck, huvud och tror jag nästan indirekt frisyren för att på ett bra sätt tydliggöra nyheten. Dessutom sker det på ett positivt sätt. Programledare som istället ser rädda ut eller abnormt känner behov av att understryka hot i nyheter tror jag inte riktigt på.

Programledare nummer två från samma program måste vara den mest optimala man kan tänka sig för den här typen av soffprogram. Jag vet inte om jag sett någon annan som kommunicerar samma optimism via ansiktsuttrycket. Ändå kan hon understryka allvar när hon kommer in på tyngre frågor.

Titta t.ex. här hur hon riktigt välkomnar tittarna med sitt leende när kameran går över till henne: