Tipsen Google ger i det här inlägget för webbutiker är givetvis relevant för många andra aktörer med exakt samma problem:
"At Google, we've found that users are more likely to click on short URLs in the search results than on longer ones."
Från: Make Your Results Look Better on Google.com
Till exempel har många tidningar samma problem där onödigt långa URL:er med en mängd parametrar är ekvivalenta med en lämpligare kort URL. Det går numera att korrigera även via en förenklad lösning:
"There's actually a way for you to tell search engines which URL you'd prefer they use. Your webmaster can do this with a <link rel="canonical"> tag. For example, if you wanted to specify the shorter URL above, you could just have the following added to the <head> section at the top of your page:
<link rel="canonical" href="http://www.example.com/product?id=388">
Inlägget på Google Merchant blog rekommenderar följande guide på Webmaster Central blog för mer information:
Jag ska dock säga att jag tror att mer långsiktiga lösningar är bättre därför att det här är inte alltid det enda problemet associerat till de funktioner i plattformen som realiserats så här. Det är heller typiskt inte särskilt stora ingrepp som krävs för att korrigera det samlat.