Biggie Smalls i avel med Broadway musikaler

2013-06-27

På tema av conceptual blending - inte 100% samma sak men ej heller vad som inte inkluderar som en komponent - har vi i den konstform Jay Z var en av de tidiga starka representanterna för: Kombinationen av befintlig musik, lyrik och kultur med nytt till ett samlat verk. Nedan i lyriken till Hard knock life (Ghetto anthem) direkt - som jag tolkar versen - refererande till den:


"I don't KNOW how to sleep, I gotta eat, stay on my toes
Gotta a lot of beef, so logically, I prey on my foes
Hustling's still inside of me, and as far as progress
you'd be hard-pressed, to find another rapper hot as me
I gave you prophecy on my first joint, and y'all lamed out
Didn't really appreciate it, til the second one came out
So I stretched the game out, X'ed your name out
Put Jigga on top, and drop albums non-stop for ya, nigguh!

Också dennes viktigaste framgångar. Notera gärna också hur han refererar den i elitistiskt subkulturell mening potenta rapparens varumärke - Biggie Smalls - en effektiv metod (särskilt här där verket är ett steg in i det verkligt publikt-friande med stora ytterst konkreta stycken från en helt annan och äldre såväl som större subkultur: musikalerna och just här http://en.wikipedia.org/wiki/Annie (musical) - big business sedan århundraden men ej riktigt gangster clean men Biggie Smalls är så gangsta kosher de kom) som kan argumenteras ha föregripit den nu större traditionen av ett flertal varianter av inspelningarna som görs tillsammans med korta stycken och varianter med andra musiker.


Det är ju också vad som normalt inte sker med någon ny inspelning av den ursprungliga musikern - och det är heller inte alltid vad som görs i direkt samarbete med denne heller även om det normalt är fallet i kontext av skivbolagen som del ab strategin för att optimera revenue d.v.s. det kan ses som en variant av samma koncept vi har exempel på här där ett befintligt musik-stycke får ligga till grund till något nytt.