Varför sökordsförslag ibland blir underliga

2009-11-25

Nyligen tog jag upp ett kul exempel på hur sökordsförslag ibland kan bli "underliga", för vissa lite provokativa och ganska kul:

Två kul automatiska sökordsförslag i Google

Exakt hur Google bestämmer sökordsförslagen vet jag inte. Däremot har de angivit att de bygger på statistik från vad folk söker efter. Det är logiskt eftersom målsättningen är att göra det enklare att söka. Här har vi kanske förklaringen till varför sökordsförslag kanske oftare blir lite underliga runt företagsnamn?

1. Varumärken som är välkända söker kan mängder av människor söka på i olika kombinationer.

2. De flesta företag söker folk inte särskilt mycket på. Oftast handlar det nog för den vanliga trafiken om ungefär samma kombinationer. Ex: företagsnamn, företagsnamn + adress m.m.

3. När en skandal dyker upp blir det troligen ofta mycket större sökvolymer. Företaget har tillfälligt blivit mycket intressantare och folk söker av och till för att se om något hänt eller få fakta när de hört skvaller.

Topparna skandaler ger kan jag tänka mig inte sällan är så pass stora att de tydligt skiljer ut sig från vanliga sökningar. Därmed kan de ge avtryck i sökordsförslagen.

Nu gissar jag att Google värderar in "aktualitet" i algoritmen. Det är ju mindre troligt att de bryr sig i ett tillfälligt trafikintresse långt tillbaka som ingen längre är intresserad av. Om skandaler eller annat som givit andra sökningar håller på längre kanske man kan tänka sig att avtrycket på sökordsförslag blir större? Men jag har aldrig försökt följa det och dessutom utvecklas ju algoritmerna ständigt.

Går detta att kontrollera?

Det är kanske möjligt att följa upp detta om man letar rätt på några stora internationella företag som är väldigt "tråkiga". Vad man vill ha är företag som många söker på av "praktiska" orsaker men som inte har ett allt för "intressant" varumärke.

Eftersom Google kostnadsfritt delar ut den statistik de sammanställer över sökord bl.a. via flera tjänster borde det gå att följa upp teorin. Jag har inte gjort detta ännu (och kanske aldrig gör det). Det kräver dock att man själv håller reda på sökordsförslagen över tiden därför de publicerar så vitt jag vet inte. Dessutom kan de variera mellan användare.

Relaterat

Ett verktyg för att kostnadsfritt få information om relativa sökvolymer från Google:

Google Trends

Fler artiklar om Google på Nyhetsbloggen hittas via:

Google-tips för bloggar och tidningar