Dagens citat: Åsa Edner (Symantec)

2009-11-26

Dagens citat kommer från en reflektion om IT-branschens utveckling av Symantecs svenska försäljningschef Åsa Edner publicerad i IT.Branschen och på IDG.se. Hela inlägget är läsvärt men för att välja ett par rader:

"Den tekniska utvecklingen går väldigt fort och våra kunder är beroende av att följa med i den. Som leverantör måste vi på ett säkert, smidigt och kostnadseffektivt sätt möta deras nya behov."

Från: "Nya trender kräver nytänkande"

Att vara försäljningschef på Symantec de kommande åren kommer garanterat bli en riktigt krävande utmaning. Den marknad Symantec haft är i snabb förändring och det handlar tror jag om alla faktorer Edner tar upp. Inte minst kommer det gå fort.

Jag tror att branschen kommer förändras ordentligt när det gäller vilka marknadsföringsmetoder som fungerar. Kunderna har tillgång till bättre information samtidigt som ribban höjts bland seriösa publicister.

Ännu viktigare går tekniska lösningar i IT-säkerhetsbranschen till att bli bättre "gömda". Inte bara "gömd" för användarna som inte längre behöver engagera sig eller bli styrd av problem respektive införande av lösningar utan viktigare även företag och mellanstor infrastruktur. Därmed uppnås effektivitet: lägre kostnad, färre fel och både bredare och djupare lösningar genom att fler delar på utvecklingskostnaden. Det innebär samtidigt att både leverantörer och kunder (om än inte användare) blir färre.

Kunder och samarbetspartner av nya sorter

Det är dags IT-säkerhetsföretagen att tänka igenom vad detta kommer innebära både för produktutveckling och marknadsföring. Vad jag tror blir viktigt är större samarbete mellan leverantörer redan på produkt och tjänstenivå. Det kan handla om att leverera teknik till större produkt- eller tjänsteleverantörer (ex. tillverkare av mobiltelefoner respektive cloud-computing m.fl. nättjänster) eller att bättre dra nytta av varandras lösningar bland leverantörer.

Det är kanske detta Edner sett när hon skriver följande?

"It handlar inte längre om val av teknik – det handlar om att hantera information och att möta behoven hos nästa generations medarbetare."

Starkare lösningar från en koncentrerad bransch

En "viss" utslagning bland leverantörerna när IT-säkerhetsbranschen äntligen börjat mogna är att vänta. Jag avser inte innovationsteknik eller de tydligt tekniktunga företagen som levererar till tillverkare. Det kommer istället handla om just de lite större till de största aktörerna som säljer till privatpersoner och företag som säljer antivirus, brandväggar, säkerhetsscanners o.s.v. De minsta återförsäljande och väldigt kostnadseffektiva företagen kanske däremot inte påverkas eftersom de redan är i den ena extrempunkten av utvecklingen.

Vi kommer se uppköp, sammanslagningar och säkert ett antal företag som lägger ner eller kraftigt krymper verksamheten (t.ex.genom att avsluta egen utveckling undantaget paketering till eget varumärke).

Kompetens där den behövs

Allt detta är bra och kommer leda till bättre och billigare lösningar. Jag tror inte att det negativt påverkar möjligheten till arbete för specialister men däremot kanske deras arbetsuppgifter och typ av företag de arbetar i. En möjlig utveckling är att kompetensen går ut till större företag hos slutkund, leverantörer av produkter och tjänster (införande av säkerhetslösningar) och de återstående säkerhetsföretag. Det innebär att kompetensen bättre koncentreras där den gör nytta.

Från lugn till snabb utveckling

Av en slump ramlade jag igår på ett par gamla säkerhetstester jag gjorde 2004 för recensioner åt Säkerhets & Sekretess (i Techworld numera), IDG. Då var jag fortfarande tydligt kvar i IT-säkerhetsbransch. Jag hittade dem "på" Google när jag skrev följande inlägg om SIP-tekniken där länkar till särtrycken finns:

SIP-teknik köpt av Google

IT-säkerhetsbranschen har jag egentligen inte förändrats särskilt mycket alls sedan 2004. Men senaste året har det börjat ta fart och precis som Edner skriver gäller det att börja anpassa sig. För Symantec som tycks ha minst en chef (fler finns säkert både där och i andra företag) som sett detta kan det bli en positiv utveckling.

Relaterat

En liten guide om att använda citat för att ge artiklar extra "färg" och en till ingång för att förvandla en besökare till läsare finns att läsa:

Citat ger bättre artiklar