Idéer om en modern bank

2009-11-26

Jag hittade ett intressant av Peter Rosdahls på hans blogg Rosdahl.me (som jag i sin tur hittade via Sydsvenskan) med idéer hur en "modern" bank ska byggas upp för att bli attraktiv och framgångsrik. Idéerna kan vara inspiration när det gäller webbtjänster allmänt på nätet:

Världens modernaste banks första principer

Själv har jag egentligen inga egna idéer alls i det här området. Pengar och allt runt är inte vad jag helst lägger tid på men jag känner till i alla fall en god förebild som hade bra idéer och nyskapade. Ett antal år sedan (jag och hålla reda på tid... kanske 2001?) konsultade jag en del åt Fredell & Co som anställd i ett konsultföretag. De hade nya bra idéer och tog marknad med dom.

Ett projekt som kan ge inspiration när det gäller banktjänster på nätet var Europeloan som erbjöd bostadslån till villor och klarade att erbjuda lägre ränta. Idéen var att automatisera längre än tidigare banker. Statistik av något slag hämtades (vilket är allmänt känt och ingen hemlighet samt ingenting jag arbetade med) som gav en lågt satt värdering av villan (samma fanns inte för bostadsrätter). Det tillsammans löneuppgifter gjorde att behandling låneansökan kunde beslutas mer eller mindre automatiskt. Det bör ha inneburit att några möjliga kunder försvann bort genom att gränsområdet mellan lön och kostnad för huset bäst behöver ha sättas så att bättre ekonomi hos kunderna standardmässigt krävs men samtidigt var och är hela marknaden stor om man klarar att erbjuda lägre ränta.

Fredell & Co nyskapade i Europeloan också genom att ha banken i Belgien men leverera (utan bankkontor att besöka) till Sverige vilket EU möjliggjorde. Genom det gavs fördelar som också innebar lägre kostnader. Det gillades inte i Sverige bland befintliga aktörer men var självklart i och med EU helt korrekt. Jag hittade en nyhet på Dagens Nyheter från de här åren där ett citat av Jan Severa (Europeloan) bra visar deras idé:

"Via ett pressmeddelande på onsdagen förbjöd FI bolaget, med omedelbar verkan, att marknadsföra sig eller ge nya lån i Sverige.

Men Jan Severa tänker inte ändra på verksamheten.

- De (FI) kan inte förbjuda ett europeiskt bostadslåneinstitut att ge lån till svenska medborgare. Och vi får marknadsföra våra tjänster enligt EG-rätten, tillägger han."

Från: Europeloan Bank förlorar banktillstånd (Dagens Nyheter)
Publicerad på DN: 2002-09-04

Europeloan kunde självklart fortsätta sin verksamhet oavsett detta och idag har vi flera banker från andra EU-länder som erbjuder lån och andra banktjänster i Sverige.

Sedan såg jag att de ändå fick lämna marknaden efter att ha lämnat tillbaka sitt belgiska banktillstånd och valt att lägga ner Europeloan. Detta var efter att jag inte längre konsultade åt dom och situationen som ledde till att de lade ner banken känner jag inte till något alls om men det behöver inte indikera något om värdet på de lån man äger. Att hålla reda på bankernas affärer är ingenting jag har någon vana av men läser följande på hemsidan för Fredell & Co:

"2004 Fredell purchases Swedish loan portfolio from EuropeLoan for in excess of USD 200 million and starts Fredell/Lån."

Jag tror inte att det andra Fredell & Co bolaget "Fredell/Lån" som uppges ha köpt lånen är något igång idag åtminstone inte genom att erbjuda tjänster (men jag har inte gjort någon seriös informationssökning).

Relaterat

Fler idéer om en ny bank har vi på bloggen ma.tt rekommenderad av Peter Rosdahl:

Starting a bank

Fredell & Co (Europeloan var ett av deras projekt) finns på nätet:

www.fredellco.com

Vilka investeringar eller verksamhet de har idag vet jag ingenting om.

Jan Severa (jag gissar att det är samma men det känns väldigt troligt) arbetar nu som vd för något som heter Skandinavisk Fastighetsfond (okänt för mig) att förstå från följande nyhet i Sydsvenskan:

Stort prisfall för bostäder (5 juni 2009)