TV3 är riktigt skickliga på att välja långfilmer

2009-10-04

Tittar man igenom TV-tablåerna för TV 3 är mitt intryck att man någon gång under sommaren plötsligt blev bättre på att välja ut långfilmer. Jag upplever att detta är en del av en större satsning där man ska försöka lyfta kanalen vilket den nya loggan pekar på:

TV3 loggan är diskret tydlig

Att bestämma sådant handlar givetvis om att titta på statistik för filmerna kontra dagar och välja det som optimerar annonseringsintäkten (eller troligen räcker det bra att endast optimera tittarsiffror). Ändå givet det har man många valmöjligheter och det säger ingenting om det övergripande konceptet som bestämmer hur tittarens TV3-upplevelse påverkas över tiden eller vad de vill se på när.

Lösningen är en Inspirationskälla

Lösningen på det är att hitta inspirationskällor som känslomässigt kommunicerar det man vill kanalen ska ge ifrån sig. Eller snarare som kommunicerar det man vill att filmurvalet ska ge ifrån sig. Från den eller dom inspirationskällorna via implict mätning kan man sedan sätta ordningen på filmerna och göra korrigeringar. Om händelser förändrar tittarnas inställning hanteras det utmärkt av inspirationskällorna om dessa fungerar bra och man förstår att tolka dem.

Inspirationskällorna pekar i varje steg likt en tillståndsgenerator indirekt ut vilken film (utan att ha filmer själv att välja mellan) som är rätt. Det stora värdet är att man visar filmer som tittarna är intresserade att se just nu. Faktorer som avgör det är många och kraften faktorer i nuhet har är tror jag tämligen stark jämfört mot faktorer som går att skatta från betyg och dyligt för filmen. Inspirationskällan är i samklang med nuhet.

TV3 väljer rätt filmer på långrad

Jag upplever att TV3 lyckats mycket bra med att sätta ordningen och jag tror de använt en inspirationskälla. Förutom en kortare liten vågdal där kanske inspirationskällan var tyst har resultaten varit klockrena.

Denna metod trodde jag inte användes för TV-program än men när man funderat på det tror jag att det är klockrent och kanske ger bättre verkan här än vanligare användningsområden.

Vilken inspirationskälla har TV3?

Jag är lite nyfiken på vad inspirationskällan är och hur ni hittade den. Det kan vara intressant för mig att höra om. Ni har ju lyckats väldigt bra med det. Ett mycket elegant resultat.

Även om inspirationskällan kanske inte kan pekas ut är det nog mer intressant vilka era erfarenheter av metoden generellt är och ev. intressanta kringfrågor.

Metoden tror jag fortfarande är ny inom TV där det närmaste man arbetat med tidigare varit teman. Kanske är TV3 först med den inom TV? Det kunde därför bli ett intressant inlägg.

Har inte Viasat TV-fester där man kan prata lättsammare? Ni vet att jag gillar er (^_^)