Tävlingskoncept för fler tidningsläsare

2009-07-16

Jag fick en idé till ett tävlingskoncept och valde att testa det på Pryltrend. Idéen fick jag från ett Professor Layton till min Nintendo DS. Jag kommer skapa en serie av mysterier att lösa där läsaren i varje fall får en ledtråd som slutligen kan sättas samman till en webbadress. De som når den först vinner. Läs om tävlingen här:

Fler riktiga läsare med skattjakt

Konceptet går att göra så att man uppmuntrar folk att läsa fler av inläggen på Pryltrend. Det tänkte jag också pröva och det kan vara intressant att diskutera här eftersom det kan vara möjligt att anpassa för en stor tidning. Sådan uppmuntran kan ske genom att:

  • Varje mysterium anknyter till ett inlägg. Jag tänker rent av låta varje mysterium avsluta det inlägg de anknyter till.
  • För att lösa ett mysterium krävs att man letar runt lite bland andra nyheter. P.s.s. kan du låta dem följa en kedja av sidor. Det är inte säkert att jag väljer att använda det.

Liknande tävlingar kan man se av och till i dagspressen men när handlar det ofta om kunskap kring vad som är aktuellt.

Det ska bli intressant att se hur det fungerar. Pryltrend har jag egentligen aldrig gjort någon marknadsföring av men här tänkte jag investera lite tid. Samma möjlighet finns givetvis för tidningar och andra större medier som utvecklar liknande koncept. Där genom möjlighet att betala för trafik och lägga mer tid på en snygg paktering finns tror jag för rätt anpassning goda möjligheter att bygga kraft och trafik.