Google Analytics på Nyhetsbloggen

2009-09-18

Nu har jag satt upp Google Analytics här på Nyhetsbloggen. Jag känner att ni växt och jag vill se hur mycket.

Det är absolut inte så mycket att det ligger någon egentlig lönsamt i det här segmentet men ni kanske räcker för att betala domännamn och några öl :-D I så fall ska reklamen upp.

Poängen med Nyhetsbloggen har ju aldrig varit lönsamhet. Det har det aldrig varit med någon sajt även om ett fåtal bidrar acceptabelt. Givet deras tråkiga områden och att jag aldrig brytt mig seriöst (på nivån att det oftare inte blir av att besvara förfrågningar om annonsköp) i annan reklam än Google Adsense är det kanske förvånande därför alla säger att det inte ska gå på den trafik jag har. Då jag aldrig egentlig brytt mig i att lära mig Adsense eller ens hålla reda på vad respektive annonsposition genererar har jag ingen åsikt om det. Men jag misstänker att det redaktionella värdet påverkar budgivningen åtminstone direkt via lokal sådan och kanske också implicit och att det gör hela skillnaden.

Hur som helst kan jag rekommendera Analytics. Det är ett teknikledande verktyg och gratis. Vidare har ni integration mot andra Google-tjänster och man borde kunna förvänta sig att det växer ut i bredd.