När det kommer till underrubriker i nyheter och artiklar på webben menar jag att följande är viktigt för läsaren:
1. Viktigast när det gäller underrubriker är givetvis att ge läsaren många ingångar till artikeln så att denne lätt börjar läsa.
2. Det handlar även att göra det lättare för besökaren att hitta det han söker.
3. Läsbarhet spelar givetvis in och en luftig text är menar jag bättre på webben.
4. Underrubriker gör det även möjligt att skapa en innehållsförteckning och för långa dokument är det bra. Där är interna länkar givetvis bra så att läsaren direkt kan hoppa till rätt ställa.
Underrubriker och Google
Hur viktiga underrubriker är i Google vet jag egentligen inte säkert och det är svårt att bedöma. Mitt intryck har varit att Google fångar upp dessa och att det nog inte är särskilt avgörande hur man sätter dem så länge det är enhetligt och tydligt. På bloggar brukar jag t.ex. numera använda strong och tidigare b men givetvis är H-taggar vad många använder.
I följande guide rekommenderas dock H-taggar:
Google's Search Engine Optimization - Starter Guide (PDF)
Google är dock inte över-pedantisk över html och jag har inte sett dom trycka hårt på just detta annars. Fast givetvis är det egentligen bäst att använda H-taggen eftersom den är avsedd för just rubriker.
Google fångar name i sökresultaten
Att Google klarar att fånga dem såg jag i sökresultatet för årets julklapp. Notera i bilden Hoppa till och länken som går till just en underrubrik:
Där kommer man till:
V. Snälla julklappar: Rättvisemärkt / Bra för miljö
Här är det name taggen Google fångat upp. Den gör just att man kan länka så att den som följer länken hamnar en bit in i dokumentet. Varför Google just fångat denna vet jag inte säkert men om jag kommer ihåg rätt så finns det andra inlägg på Pryltrend.com som länkar denna och kanske finns det även länkar från någon annan blogg.
Samma ord i många rubriker kanske sämre med Google?
Upprepade nyckelord tycks Google ibland ogilla. Orsaken är säkert alla spam-sajter som skapar sidor automatiskt på det sättet. Apropå snälla julklappar såg jag nu medan jag skrev detta att vår artikel om Rättvisemärkt gått ner kraftigt i sökresultatet:
Rättvisemärkt är bättre för världen
Där kanske orsaken var just att Rättvisemärkt förekom i nästan alla rubriker? Något med innehållet bör det hur som helst vara? Har jag rätt i detta gissar jag dock inte att det behöver vara är specifikt just för rubriker.
Jag gjorde därför om underrubrikerna, rättade en del stavfel, tog bort en del externa länkar jag inte tyckte stämde med hur vi länkar nu och förbättrade strukturen något. Fast jag tror jag ska e-posta med dem igen och se om något intressant hänt som man kanske kan göra något mer material runt eller ta med i en större uppdatering.
Fler guider på Nyhetsbloggen
Fler guider och inlägg för skribenter eller rörande format på nyheter och artiklar
17 tips mot "skrivkramp" (prokrastinering)
Checklista Google News
Rätt html för recensioner och tester
Låt Conan få och ge Värde på internet