Metro har ett intressant uppslag till hur man kan skapa en till kul ingång till artiklar. Jag såg det för ett tag sedan i ett reportage med Amanda Jenssen där hon fick teckna en häst som förklaras enligt:
"Varje vecka ritar en kändis en häst."
Artisten Amanda Jenssen tecknade en häst åt gratistidningen Metro. Det gav en ny ingång till artikeln och dessutom ett stycke gratis innehåll som med tiden kanske rent av kan bli värdefullt om hon blir väldigt känd. |
Reportaget är också i övrigt ett bra exempel på hur man kan skapa ingångar som får besökaren att börja läsa och lättare nås av informationen:
- Faktaruta om artisten.
- Ett citat.
- Relaterade interna länkar.
Dessutom har den affiliate-annonser separerade från redaktionellt innehåll men ändå närstående via en faktaruta. Denna är dessutom relevant för artikeln. Att lägga dom närmare mitten känns lämpligt för tidningar för att separera dem från irrelevanta bannerannonser.
Hela reportaget hittas här:
Amanda Jenssen: "Jag får leka på arbetstid"
Fler möjliga ingångar
De ingår Metro använde artikeln stämmer ungefär med de vi införde på Nyfiken vital när vi gjorde vår anpassning på Drupal 2005. En sak till vi gjorde var möjlighet till olika färg på faktarutor men där denna passande in med gränssnittet. Tänket ursprungligen var blå för faktarutor med länkar till utökad information och grön för faktatext men det varieras mer fritt.
Även hierarki kan vara en ingång och på samma sätt peka ut hur relaterad information hittas. För nyhetstidning är det svårare att arbeta med men när det går är det användbart (inte minst för hjälpsidor). Dessutom bör det underlätta för sökmotorer.
Googles hjälpsidor visar två sätt att göra det på. Överst har vi vad jag tror de flesta tycker är lättast när de upptäcker dem och tidigare har använt dem. Hierarkin är tydlig. Menyn till vänster är kanske vad många fortfarande är mer vana vid.
I exemplet från Googles hjälpsida såg vi en till ingång. I den gröna rutan som tydligt dyker ges tips om en ny funktion. Sidan innehåller inte någon hjälptext utan är innehållsförteckning och det finns därför mycket utrymme att lägga sådant på och det bör knappast heller störa. Om det är effektivt för att nå vanliga användare (snarare än "professionellt" Google-intresserade) är en annan fråga och jag är tveksam till värdet.
För en artikel om musik finns givetvis många mer ämnesrelevanta ingångar att tänka sig. Ett fåtal i urval är:
- Tabeller med statistik för artisten eller en låt.
- "Widgets" som visar fotosamlingar från turnéer.
- Filmklipp från en föreställning.
- Ruta med representation för "guldskivor" m.fl. priser.
Viktigast är att ingångarna samlat bidrar till att göra det lättare att börja läsa, att läsa och hitta fakta, stödjer konvertering på trafiken och omvandlar läsaren till att regelbundna följa publikationen.