Predrag Mitrovic illustrerar med teckningar

2009-12-03

Troligen var det när Predrag Mitrovic arbetade på Microsoft som chefssäkerhetsstrateg när jag träffade honom första gången även om jag inte helt (men nästan) ska utesluta att det var när han var chefredaktör på Nätverk & Kommunikation. Nu har han startat ett eget företag och framöver när vi får tillfälle att träffas lär jag få höra mer om det.

Mycket intressantare för Nyhetsbloggen är hur han illustrerar inläggen på sin blogg. Han använder enkla men kommunikativa teckningar för att ge respektive förstärka budskapet. Ett exempel har vi här:

Denna insiktsfulla reflektion hör samman med bilden:

Petadecibelbrus var sekund söker öra
övertryck skapar vakuum där ingen kan höra

Hans blogg respektive företagssida:

blogg.idg.se/itperspektiv/

mynethouse.se

Lär dig teckna

Jag har gjort en del egna försök att lära mig teckna för att klara av samma sak men har ännu inte nått lika långt som Predrag. Tips på guider och prylar att köpa hittas i min längre guide till illustrationer av artiklar och nyheter:

Illustrera artiklar och blogginlägg: 8. Egna teckningar

Ett av mina tappra försök har vi nedan där jag ritade av ett nummer av Dagens Nyheter. Vad det föreställer (suck) är en ko.