Ulf Nilson om regeringens ansvar för arkivfrågor

2010-03-02

Jag håller helt med vad Ulf Nilson säger som jag sagt många gånger förr:

Ulf Nilson: Reinfeldt borde tvinga Säpo att öppna arkiven

Ett tungt argument saknas emellertid. Det är mycket möjligt att om några namn blir offentliga att annat rör sig. Kanske börjar någon prata. Ett par andra får bokkontrakt. Någon annan kopplar samman något de såg med dom personerna på den tiden och får lust att synas i tidningarna när de berättar det. Vem vet vad som kommer fram även från ett fåtal kanske i sig själva ointressanta namn?

Hade jag själv inte varit så omotiverad och på annat sätt direkt ogillat hela frågan (känns mer otäck än gullig) hade jag själv i alla fall ritat upp kända händelsekedjor till idag. Hur är det förövrigt med Norge i relation till Sverige längre bak i kedjan?

Jag ska också utanför det säga att jag gillar Ulf Nilsons krönikor när jag läst den i tryckta Expressen några gånger. Samtidigt är jag ju så road av färger sedan ett tag där han gjorde sig så bra på sin bild. Han kompletterar så väl övriga krönikörer - ny kanske? Fast de flesta krönikörer i Expressen är tämligen bra. Sällan att jag läser dem på webben - av orsaker relaterade till hur inlägg struktureras och presenteras vilket inte endast minskar förutsättningar till trafik från kanaler som Google utan även gör det svårt att identifiera de senaste inläggen från alla krönikor - så det blir sällan än ett urval.