Google TV skapar lättare lateralt värde från TV med webb

2010-05-21

I flera tidigare inlägg diskuterade vi möjligheten att skapa lateralt värde mellan TV och webb. Det är för många mediekoncerner fortfarande ett underutnyttjat område även om det åtminstone i Sverige förändrats bl.a. hos Bonnier där man numera bättre marknadsför webbsatsningar i TV.

Det förväntade steget sedan många år är givetvis att föra TV samman med internet. Även om den utvecklingen börjat går fortfarande långsammare än de flesta troligen räknat med.

Nu har Google introducerat en ny plattform - Google TV - för TV som just ger ytterst direkt enklare möjligheter till att lateralt skapa värde från och till TV-tittare resp. besökare på nätet genom att "flytta" dem fram och tillbaka mellan TV och nätet. Google skriver på sin officiella blogg:

"Google TV is a new experience for television that combines the TV that you already know with the freedom and power of the Internet. With Google Chrome built in, you can access all of your favorite websites and easily move between television and the web. This opens up your TV from a few hundred channels to millions of channels of entertainment across TV and the web. Your television is also no longer confined to showing just video. With the entire Internet in your living room, your TV becomes more than a TV — it can be a photo slideshow viewer, a gaming console, a music player and much more."

Från: Announcing Google TV: TV meets web. Web meets TV | The Official Google Blog

Blir plattformen populär ökar den värdet av att skapa fler möjligheter för tittarna att gå över till webben och tvärtom. Det kan skapa förutsättningar för befintliga TV- och mediekoncerner att öka intäkterna genom att ta större andelar av reklammarknaden.

Att det kommer flytta en del av den totala annonseringen till webben verkar också troligt även om konceptet att se TV och webb skilt inte längre är lika meningsfullt. En aktör som Google som både utvecklar anpassad annonsvisning för vanliga webbsidor och filmklipp bör stärkas av detta.

Tidigare inlägg om lateralt tänkande för ökat värde i mötet mellan TV och nätet:

Lateralt tänkande: TV + Tidning + Webben = Nöje onDemand | Nyhetsbloggen
Maximalt retrovärde i TV - "Conan - barbaren" | Nyhetsbloggen
Låt Conan få och ge Värde på internet | Nyhetsbloggen
Omvandla TV-tittare till besökare på nätet | Nyhetsbloggen