SVD & Värde

2011-05-05

SVD får det bli för svensk punkt att ta ut värdering på. Den är bättre där än dom övriga. Åtminstone för vad jag söker.

De tenderar att röra sig i intressanta linjer och relationer, och varierat. Flera här men ex. förutom Dubbelörnen och Draken:

1. KD gör debut på årets Pridefestival.
Elegant "kollisionen" i linjerna. Visst att jag uttryckt med ett högre syfte (det är som svårt att inte experimentera lite själv när jag nu äntligen fått teckningen att fungera för att uttrycka direkt) och väldigt försiktigt vad som möjligen kan tolkas som inkorrekt negativa stereotyper - och jag om någon menar att de är problematiska generellt för samhället oavsett vad de berör och en finns en bit ned.

Men jag tycker att det är strålande att man kan se homosexuella ute på stan. Vilket jag inte kan komma ihåg att jag gjort förr (de var de säkert men inte så att man lade märke till det). Viktigare just här är det ett mycket intressant område här givet KD, historiskt kontext i en kristen subkultur och att homosexuella allmänt är en delvis separerad grupp också historiskt. En excellent fångst och det är en många liknande områden oavsett om de rör hårdare linjer, stereotyper o.s.v. eller symboler eller något annat.

För att anknyta till värde kan jag ta med den här teckningen också jag gjorde nyligen till en seriösare artikel som kommer. Den kan vara intressant just rörande KD. Vi kan uttrycka det i att denna teckning var säkert mycket roligare längre tillbaka därför att prästen var en viktigare person och därför att det var en större kontrast mot normalt. Och situationen är inte lika viktig därför att det är föga troligt att det här sker på ett sätt där ungdomar och familjer m.m. känner att det kan vara en fråga som är relevant för dem. Fortfarande finns allt det kvar men inte längre lika mycket. Så den är relativt mindre rolig.

Vår militär nedan som diskuterar Libyen kan rent av roligare trots en föga arbetad teckning. För det pangas ju och så i teven och är det på tv måste det ju vara väldigt viktigt (själv tittar jag inte på tv) och visst är det viktigt rationellt också. Så den blir lite onormalt rolig ett tag.

2. På samma tema har vi en ung vacker kvinna som arbetar framgångsrik i ett traditionellt mansdominerat yrke:

Hon skriver ju böcker här men det hade ju kunnat vara mer intressant med lite om yrket också. Det torde vara få som ex. känner till funktionen och utsträckningen av organisationen de arbetar med.

Generellt också när det gäller inte minst samarbetsorganisationer kan det ha värde tror jag att standardisera viss information man uttrycker. Förutom det uppenbara för sådant varför inte aktuellt effektivitets mått på dem. Hur mäter OSSE den? Vilka rapporteras den till? Det går givetvis inte för alla särskilt i EU kan jag uppleva (ibland vet de där heller inte vad uppdraget är där delade meningar och diskussion kan pågå väldigt länge men det är det värt för de fascinerande upplevelserna av de av och till återkommande pressmeddelanden när de läxar upp pressen och medborgarna för att inte begripa vad de gör).

SVD är bra på sådana här linjer. De var de förr också. Nu ligger man kanske tydligare och lite ändrat men jag har inte arkiv kvar med tryckta tidningar.

Det andra pseudo-problemet är att om jag kommer ihåg rätt hade jag ofantliga problem med unicode för SVD (det kan ha varit någon annan) i RSS. Det påstås att unicode och Perl ska gå att fungera men man får alltid problem med någon dataström hur man än gör. Fast det är ju inget problem att sätta upp C och gör importen för det. Bara att läsa socket och så en memcpy är man framme utan alla förenklande funktioner som ju inte krävs just för en liten sak.

Men det är när det gäller de abstrakta koncepten där ju värdering är en sida av det att dom jag tar för det svenska perspektivet där jag ska försöka gå lite djupare och se en relation att göra det ifrån mer än statistiken direkt där förvisso mycket finns att välja mellan men just få organisationen av det som "stämmer" att jag tar någon som importen m.m. kan diskuteras runt därför det kommer dyka upp frågor.

Annars om man skulle ta direkt data importerat utan det skulle en del engelskspråkiga i så fall vara enklare därför där har vi enstaka som definierat dimensioner som publicerats själva. Vi har ex. den egentligen tycker jag onödigt ofullständiga thesaurus New York Times gjorde i hur man tog data från Wikipedia (de hämtade det indirekt från en tjänst som tagit ut det men för kategorier och dylikt får man det lika enkelt via API till Wikipedia och mycket mer korrekt och komplett upplever jag) diskuterad i (där jag också kompletterade bättre med bl.a. Wikipedia-kategorier):

Det är ju fler sådana man borde göra om än kanske inte nödvändigtvis i värdering. Men det är möjligt att det går att göra samtidigt givet att jag troligt tar ut bredd i det engelska språket av flera orsaker. Jag har förvisso svenska listor också och just för abstrakta koncept mer gjort på svenskan åtminstone i praktiska implementationer och sammanställt. Det är kanske en praktisk fråga om man gör det för en eller flera. Själva datamängden är ju här inte det viktigaste.

Här skulle trevligast en metod att analysera även bilder finnas. Jag ska inte påstå att SVD är bättre på dom där var och en har en liten unik stil av de fyra jag följt. De är dock tydligare i identifierbara symboler kanske? Oftare. Rent personligen gillar jag också att tidningen är ljus. Det kan också vara så att SVD relativt övriga och tidigare nu är bättre på bilder. Bilder är dock svårt inte minst rörande analyskapacitet.

Man kunde peka på en del konsekvenser av möjliga relativa förändringar i just de frågor som sökts här man jag ska ta och läsa någon mer SVD först tror jag. Men det är värt att reflektera hur det är fördelat givet maximal mängd och vad läsarna där söker. Morgontidningen vill ju inte skrika likt kvällstidningen bl.a. därför att vi läser den i egen långsammare tid oftare. Relativ skillnad är dock vad som är stimulerande i sig och kan tydliggöra nyheter. Utan att gjort det annat än att spontant uttrycka det är det svårt att riktigt veta om man upplever det rätt heller men det känns ganska jämt utlagt i nivå på de dimensioner vi har här. Möjligen är det vad läsana vill men relativ skillnad kanske ger saker en upplevd extra intresse-motivation men jag vet egentligen inte säkert. Det är väl en sak jag behöver göra det för.

Vi har mer om de abstrakta koncepten också i:

När folk resonerar om sådant här är de så inne på prediktion av känslor m.m. Men vänder man på det och söker förändring i resonemang och strategi ser man ju mycket annat mer konkret intressant. Ex. när följer nyheter från EU, myndigheter och företag automatiskt för att söka korrelation kan vi ju se möjligheten att mer än att ta ut det vanliga också söka isomorfiska relationer i motivation och syfte.

  • I dessa två serier av händelser A och B gör.
  • Finns korrelation i deras motivation?

Troligt sällan intressant men vad spelar det för roll om du analyserar kontinuerligt 10 000 till 100 000 nyhetskällor? Det är träffarna när de visar vad man vill se som är poängen där annan filtrering knappast är utmaningen i det. Politiska relationer relativt ex. näringsliv är ett område. Möjligen. Jag har inte experimenterat med just den här. Men man ser så många fler möjligheter när man lämnar idéen om att ska mäta något och få ut ett exakt värde man tror betyder något i en värld där verkligen nästan allt som uttrycker just förändring är relativt och / eller relationer.

Jag tror i alla fall SVD kan vara ett bra alternativ. Alla kan egentligen fungera i det här såväl som i de tre till fyra andra områdena man behöver göra det lite djupare i men SVD känns lite bättre och enklare åtminstone i det och redaktionellt just nu.

Taggning är ju ett intressant område också:

Jag har ett koncept som gör det bättre än normalt och säkert byggs direkt tror jag på fria produkter utan något problem. Exemplet i artikeln är väl ett förenklat uttryck utan intelligens eller genomtänkta aspekter. Men vem som helst i Sverige eller i övrigt kan fungera gissar jag. Möjligen att man gör det direkt själv via sociala media som ju är större på det engelska nätet rörande seriösa uttryck. Samtidigt kan en svensk ha stort värde.

Bra färger också. Jag gillar välgjorda färger och ljus. SVD har lite av gråskalan utan att göra det grått d.v.s. förhöjer både i ljus och i det grå men utan grått (se ex. Den silvervita skymningen och snöstormens vaga skepnader). Färger och ljus är viktigt. Det är ju ingen betydelse här egentligen men jag är stor vän av god ljussättning och solen.