Här presenteras några av de guider som publicerats:
Enkel och bra introduktion för bloggare:
Följande kan lika gärna anpassas mot en automatiserad media intelligens:
Idéer till kreativitets plattform för stora organisationer via fria lösningar
Motsvarande konceptet vi har i Nyfiken vital 2012 - Idé och Vision (se bilden nedan) där större värden från vad man skriver om skapas genom synergi och uttryck av hierarki, sortering. förklaring o.s.v.
Traditionella tidningar och Google
Tips avsedda för att hjälpa traditionella tidningar till mer Google-trafik. De första är åtgärder som hör till sådant som jag tror för fleras kan ge relativt snabbt resultat (många fler sådana åtgärder finns och många starkare än dessa). En bra start med några guider hittas här:
Ännu fler hittas via:
Google-tips för bloggar och tidningar
Google Nyheter (Google News)
Få fullt värde från tester och recensioner
Seriösa tyngre tester och recensioner är ett segment där tidningar på nätet med hög tilltro hos läsarna kan leverera djupare värde. Detta är också redaktionellt material som har värde under lång tid och kontinuerligt kan byggas ut och uppdateras. Dessutom är aktuell trafik för "rätt" saker som testas värdefull.
Tips hur tester och recensioner bäst används för värde ges i:
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Rätt html för recensioner och tester
Strukturering mot huvudsidor oavsett om det handlar om tester eller forskningsämnen som bevakas är hur man ska hantera fallet när antalet direkt relaterat material blir för omfattande (t.ex. rörande tester för läsarna nyheter och artiklar rörande vad som testats och som är läsbart). En metod för att lösa det förklarades i:
När det blir "för många" forskningsnyheter
Värden från samarbete
Samarbete mellan flera tidningar, TV-kanaler m.m. kan ge utökat värde rörande trafik och konvertering:
Möjligheter större samarbete i och mellan mediekoncerner kan skapa
Följande filmklipp med Google medarbetare Schmidt liksom andra du kan hitta själv (sök på Youtube) med välkänt initierade personer kan vara intressant att titta på:
Eric Schmidt om framtiden för media på nätet
Färger och ljus
Både på nätet och i tryckta publikationer och dagstidningar är färg och ljus viktigt för upplevelsen och kan påverka försäljning:
Färger och ljussättning är viktigt för tidningar
Foto, bild och illustration
Alla guider och tips du behöver för att komma igång hittar du i:
Illustrera med foto, filmklipp, kartor, teckningar m.m.
Det oavsett om det handlar om teckning, foto, filmklipp, teckning, satellitter eller avancerade datasystem för underrättelseanalys.
Stereotyper påverkar
Både positiva och negativa stereotyper påverkar läsarna. Detta har diskuterats i:
Effekten av ninja som positiv stereotyp
Var försiktig med negativa stereotyper
Framtiden för Media
Framtiden för medievärlden oavsett om vi diskuterar traditionella medier eller nya medier diskuteras i många inlägg. De nedan är endast ett urval och rör specifika tips:
Hur mediekoncerner i underrättelseanalys kan visualisera och navigera geografiska data
Tid är viktigt för att förstå nätet
Microsoft, Google och nyhetstidningarna
Anpassa mot yngre läsare
Lateralt tänkande: TV + Tidning + Webben = Nöje onDemand
TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand
Förlust för Dagens Nyheter 2009 men 2010 kan bli bättre
Tävlingar
Tävlingar tror jag starkt på men inom det området tror jag säkert nästan alla aktörer kan mycket mer än jag. Ett par idéer gavs hur som helst i:
Idé - Spännande Tävling lanserar SVT Play
Tävlingskoncept för fler tidningsläsare
Avancerad informations- och underrättelseanalys
Genom att formellt strukturera tillgänglig information kan det visa sig att se möjligheter och samband omöjliga för vanliga människor klara ut i huvudet, och helt ogörligt att göra handskrivet p.g.a. den enorma mängd papper som krävs. En utgångspunkt för sådana lösningar troligen utmärkt lämpade för media hittas inom ontologi:
Nedan pekas fem olika möjligheter ut. Det handlar om onkologi, tidsanalys, Keynote, emotionellt läckage och formella språk:
Mediebranschens välkända skribenter som efter flera års imponerande arbete blivit härligt folkkära med alla både bland läsare och andra skribenter. De kanske inte längre är "revolutionärer", avslöjar något eller skriver nytt och ännu mindre nyskapande men det gör ingenting för de är så härligt trivsamt hemvana att uppleva oavsett om det är krönika med 30 år gamla käpphästar om skrivmaskiner och amerikansk imperialism, allsång på Skansen eller vad som nu kan vara aktuellt för respektive bland dessa mediebranschens äldsta och mest älskade trotjänare.
Ännu har vi bara en men säkert att vi ska få möjlighet att tacka av fler gamla trotjänare från en gången idyllisk tid där stordåd gjordes med en SAAB 900 Turbo och en skrivmaskin.
Nationalklenoden Jan Guillous mysiga krönika
Afghanistans problem diskuterade utifrån nationalklenoden Jan Guillous hemtrevliga krönika
Säkerhetsfrågor
Media representera makt och därför finns alltid risk för infiltration. Några tips associerade till detta ges i:
Ontologi låter mediekoncerner följa entiteter och deras relationer
Nationell ej trivial kris diskuterad utifrån Gomorron Sverige
Att hantera destruktiva infiltratörer
För information rörande dessa frågor används dock i första hand:
Skapa en anpassad sökmotor
Att skapa en anpassad sökmotor till din tidning med Google är enkelt:
Att göra en sökmotor för ett Bibliotek
Ledare under kris
Under tid av kris när allt är hotat ställs helt andra krav på ledaren än under fred. Ledaren måste orka ge organisationen tillräcklig kraft för att slåss, få dem att tänka nytt och ta dem genom förändringen. Även viss hänsynslöshet krävs för att klara att skära bort det som måste bort. Viss inspiration kanske kan hittas i:
Inspiration för "krisens" ledare
Fler tips finns i:
Ännu fler guider
Det finns många fler att hitta i:
Guider rörande trafik från Google hittas via:
Google-tips för bloggar och tidningar
Google Nyheter (Google News)