En utredning av SVT:s nyheter kanske är bra?

2009-10-12

Jag vet inte om jag förstår SVT:s reaktion på önskemål om en utredning av deras nyhetsbevakning:

SVT:s nyhetschefer ryter ifrån

Att deras nyhetschefer har sådan exakt kontroll rörande dessa faktorer att de så här enkelt vågar ta på sitt ansvar att säga att ingen olämplig balans eller påverkan finns förvånar mig. Är det inte bättre att se en sådan utredning som en möjlighet att bli bättre? Eller få det bekräftat att man är ofelbart 100% balanserad? Någon anledning till att ta det som ett angrepp tror jag inte finns.

En bredare utredning

Eftersom nu samhället spenderar ofantliga summor på SVT med besläktade medieprodukter via avgiften och skattepengar är det givetvis strålande att vi ser till att få valuta för pengarna. Dessutom är ju detta inte utan kostnad för andra mediekoncerner som Bonnier, Viasat, oberoende tidningar m.fl. som måste konkurrera med en aktör som står utanför reklam. Vidare är det ofantlig makt satt i SVT och då vill vi givetvis alla vara säkra på att det fungerar bra.

Fast kanske kan en sådan utredning bättre göras både större och bredare? Snarare än att bara gå igenom att nyheterna är politiskt balanserade kan man göra detta och dessutom titta på den vetenskapliga förankringen både i nyheter liksom bredare nyhetsprogram. Liksom en genomgång av eventuella kopplingar till särintressen som olämpligt påverkat redaktionella inslag i och utanför nyheterna.

Utifrån vad resultaten visar kan man sedan ta sig en funderare på om andra kontrollorgan krävs i framtiden. Eventuellt kunde man låta utredningen ske icke-politiskt vid något universitet?

SVT har blivit mycket bättre

Jag har särskilt förr upplevt SVT som flummiga inom många områden. Här vill jag dock tydligt säga att:

Jag starkt känner att SVT blivit mycket bättre senaste månaderna.

Åtminstone utifrån de stickprov jag tar. Ärligt talat är jag imponerad. Och jag upplever ändå att ni fortfarande blir bättre. Men kanske kan en utredning styrd utanför SVT ta förbättringarna ännu längre?

Någon anledning för SVT att känna oro för minskade anslag eller dyligt p.g.a. detta eller liknande oavsett vilka ev. problem man skulle se tror jag inte finns.