URL och hierarki optimerad för läsare och Google

2010-01-16

Att beskriva vad innehållet på en sida handlar om via nyckelord i URL (här avses URL utanför domännamn) hör till vad Google värderas mest bland faktorer sajten själv kan styra över. Många tidningar utnyttjar inte detta alls eller har på andra sätt oerhört felbyggda URL:er. Ett exempel på en tidning jag idag såg i sökresultatet för hälsa som jag upplever har en lösning närmare något bra än vanligt var Sydsvenskan med:

sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/

Vi kan därför passa på att diskutera hur URL:er bör namnges för att fungera bra både för besökare och Google:

1. Varför värderar Google sökord i URL?
2. Hur ska en URL namnges?
3. Hur många huvudkategorier ska man ha?
4. Att göra navigering enkel
5. Title för att stödja hierarkier
6. Att länka relevanta nyheter och artiklar
7. Läs mer

1. Varför värderar Google nyckelord i URL?

Exakt varför och hur Google värderar dessa vet jag inte om de förklarat någon gång men följande orsaker kan jag tänka mig spelar in:

1. Det signalerar långsiktighet genom att det är mindre flexibelt jämfört med internlänkning där nyckelord ges via länkarnas ankartext. Värdering kanske därför inträder tidigare samtidigt som ger är en faktor som går att ta vid första indexering och ej är beroende t.ex. av interna länkar från andra artiklar och nyheter.

2. Vad sidan (och sajten) handlar om blir tydligare för den som söker information på Google. Det kan påverka ev. kvalitetsfaktorer som mäts där men kan mycket troligare värderas direkt i algoritmen p.g.a. detta.

3. Vad sidan handlar om blir tydligt för den som surfar på sajten. Detta tror jag kan vara en viktig faktor i Googles värdering och kanske mer än för två.

4. Besläktat med tre är att URL kan uttrycka hierarki. Exempel:

http://sydsvenskan.se/omkretsen/lomma/

Här är huvudkategorin i hierarkin omkretsen och lomma är en av flera underavdelningar där vi bl.a. också har:

http://sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/

Jag tror nog detta hanteras av Google men förr ev. mer implicit där det kanske inte var mer avancerat att tidiga nyckelord värderades mer oavsett själva hierarkin oräknat hur det länkades.

Det är möjligt att det är annorlunda nu (kanske också förr eftersom det är svårt att bedöma) men jag är inte alls säker på det. Trots allt gäller att underavdelningar hör hemma under huvudkategorin. Dessa ska ju ha möjlighet att ämnesrelevant stödja den huvudkategori de hör till vilket när det sker via interna länkar i denna typ av automatisk taggning där titlar inte alltid har ämnesrelevanta nyckelord kräver att de från början fått den interna länken med nyckelordet från huvudkategorin (för redaktionella länkar kan det vara annorlunda). Givet detta ges:

  1. Huvudkategori om den har rätt innehåll kommer ofta ranka bäst för sitt namn.
  2. Underavdelning på sitt namn.
  3. Och viktigast: Nyheterna för allt som är mer relevant för sökningen. (t.ex. huvudkategori + specifikt, underavdelning + huvudkategori + specifikt o.s.v.).

I praktiken som tidningar ofta byggs tar nyheten typiskt alla kombinationssökningar vilket är en orsak till varför tidningarna ligger under sin potential på nätet. Det är i detta fall den tredje punkten som blir det enda som täcker upp dessa. Samtidigt är aktualiteten för dessa kortvarig liksom att de sämre stödjs med interna länkar.

2. Hur ska en URL namnges?

För ett ämne man anser viktigt för besökare på sajten och Google skulle jag sätta som en huvudkategori. Bedömer vi t.ex. kost som viktigt hade det blivit:

/kost/

Har vi en specialiserad sida om mango blir det:

/kost/mango

3. Hur många huvudkategorier ska man ha?

Generellt gäller givetvis att det ska anpassas efter läsarna. Där finns dock stor flexibilitet och vi kan därför mer fundera på vad som gynnar trafiken från Google. Diskuterar vi våra stora tidningar gäller att de samlar ett enormt material liksom redan har massor av externa länkar. Vad som begränsar dem är snarast:

  1. Länkar kommer dåligt samlat.
  2. Nyheterna uppfattas ofta snabbt som inaktuella.
  3. Stora delar av innehållet visas i praktiken inte i sökresultaten.

För det första och andra problemet finns många mer effektiva lösningar men aktuellt här är att fler huvudkategorier troligen innebär att fler sidor som uppfattas som "ständigt" aktuella oftare länkas av och att bygga dem annorlunda med större värde förutom att visa nyheter ökar detta liksom fler trafikgivande faktorer ytterligare.

Avseende det tredje problemet är en orsak att nyheter inte sällan "kolliderar" d.v.s. att flera nyheter finns relevanta för samma sökresultat. Det är svårt att enkelt göra något åt detta men en åtgärd är att skapa redaktionella länkar mellan relevanta nyheter snarare än att det hantera det automatiskt. Skribenten får helt enkelt ta fram några nyheter och artiklar på sajten denna menar är relevanta (mer finns längre ner i 6. Att länka relevanta nyheter och artiklar).

I problemet ligger också att de sökordskombinationer som nyheter finns för i praktiken får för lite "kraft" från sajten samtidigt som den typ av automatiska kategorier och indexsidor tidningar arbetar med inte har egenskaper som gör att de värderas högt för den kraft som prioriteras till dessa. Ett sätt att hantera detta är att arbeta med fler huvudkategorier. Givet den stora kraft tidningarna har samlat från interna länkar varav det mesta går bort fångar får man här mer kraft egentligen utan någon kostnad.

Kring detta testar man sig bäst fram genom att utöka en kategori i taget. Effekten kan nämligen variera. Vidare tror jag att det också kan ligga en kostnad utanför vad som passerar via länkarna.

4. Att göra navigering enkel

En metod för att underlätta navigering som användbarhetsspecialister ofta rekommenderar är den jag införde på Hedonimeter när jag började sammanställa mitt arbete. Denna arbetar även Google med som vi kan se i bilden:

Vi ser att Google beskriver var användaren är ovanför texten via länkar:

Google HelpWebmasters/Site owners HelpMy site and Google › Site management

Detta gör det mycket tydligt för sökmotorn hur hierarkin ser ut och var respektive sida hör hemma. Vi ser även att samma relevanta underkategorier (men inte övriga underkategorier) länkas i vänstra marginalen där samtliga huvudkategorier också länkas.

Förutom att detta är bra för användare och sökmotor är det en utmärkt metod att utgå från när man bygger en ny sajt. Det blir överskådligt och gör det lätta att upptäcka eventuella problem med navigeringen. På det blir sedan lättare att lägga grafik vilket när navigering utvärderas kan störa.

En till fördel är att det blir tydligt för besökaren var han är utan att denne i andra situationer får onödigt mycket information. Vidare undviks de kostnader som kan finnas för länkning från hela sajten utan att tydlig risk för att indexering ska tappas.

5. Title för att stödja hierarkier

En till bra sak jag såg att Sydsvenskan gjort och som jag tror särskilt för tidningar kan fungera mycket bra är att ange huvudkategori i sidans title:

Det tydliggör för den som ser nyheten i sökresultatet vad den handlar om samtidigt som det underlättar för Google. För tidningen kan det möjliggöra mer trafik bl.a. på det sätt vi såg i exemplet där aktuell nyhet är:

Kommunerna uppmanas stänga solarier - Hälsa - Sydsvenskan

6. Att länka relevanta nyheter och artiklar

Avseende exemplet på Sydsvenskan ser vi att ett problem för besökarna är att den saknar interna länkar till andra relevanta nyheter och artiklar. Denne särskilt när sidan nås från Google söker kunskap om vad nyheten handlar om d.v.s. här inverkan på hälsa från solarier. Att nyheten ska ha besvarat alla frågor besökaren har är inte säkert.

Att ge besökaren som når nyheten möjligheten att övriga relevanta nyheter är därför lämpligt. Sydsvenskan har ett flertal relevanta nyheter med kompletterande information som kanske snarast var vad besökaren sökte svar på eller som kan komplettera informationen i nyheten. Dessa hittas snabbt och enkelt med Google:

solarium site:http://sydsvenskan.se

Ett urval av vad jag hittade som bör vara relevanta och kompletterande var:

SSI vill ha åldersgräns på solarier
Solarier ökar risken för hudcancer hos unga
Det är ljuset som är viktigt

För skribenten att göra en sökning med Google och välja ut några för nyheten relevanta nyheter och artiklar bör inte ta mer än ett par minuter (givet att nyheterna kvalitetskontrolleras före publicering så att skribenten inte behöver göra det innan intern länkning). En rad som förklarar vad nyheten handlar om kan när man så flexibelt angiver titel som tidningarna ofta gör vara bra.

Relevanta interna länkar är utmärkta för att utöka trafiken från Google.

7. Läs mer

Fler tips hur du bygger en sökmotorvänlig sajt finns att läsa hos Google:

Webmasters/Site owners Help | My site and Google | Site management

Några fler guider på Nyhetsbloggen som ger tips gynnsamma för trafiken:

Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Matt Cutts (Google) om laddningstid
Rätt länkning internt från lokala egna bloggar
Tipsa - Ordlistor hos våra tidningar

Ännu fler tips hittas via:

Google-tips för bloggar och tidningar

2010 blir mer om det redaktionella

2010-01-15

Medan 2009 kanske mer kom att handla om det mer automatiska med mindre personlig redaktionellt värde känner jag allt mer att åtminstone i Sverige kommer 2010 handla mycket om kvalitativ media och de personer som levererar där. Åtminstone rör det en fråga som "intresserar" mig och som jag egentligen hade hoppats att ni hade kunnat klara av själva 2009:

Svenska tidningar måste se över sin säkerhet

Jag lär knappast ha tid att börja se över de förrän tidigast framåt sommaren så dom av som upplever det mer tveksamma om problem finns tycker jag kan titta lite själva nu. Dom tidningar som jag valt följa här är först och främst SvD, DN, Expressen och Aftonbladet. Det beror på att de är betydelsefulla och egentligen de enda jag tror har någon framtid annat än som det marginella (mer än redan idag). Vidare UNT bland annat därför att de finns i Uppsala.

Att problem nu finns i SvD, DN, Expressen och Aftonbladet håller jag inte för särskilt troligt och jag tog därför också med hela koncernerna i min katalog (även om jag inte brytt mig i att ens läsa övriga tidningar):

svenskamediahus.org

Expressen upplever jag också ha goda skäl till att tro helt saknar problem. Det bygger jag inte bara på vad de publicerar utan jag har hört mig för en del. DN tror jag knappast heller har något problem idag i alla fall.

Samtidigt att hitta sådant här behöver inte vara lätt. Det är inte nödvändigtvis något som tar en månad, 6 månader eller 12 månader utan det kan ta många år. Här är fördelen dock att det kan förväntas att de börjar självdö med pension o.s.v. Det är inte rimligt att lägga enorma resurser. Viktigast är istället att vi alla är observanta och inser att:

Det är en konkret risk att förrädare från historien kan börja (eller har börjat) dansa igen men för en annan aktör. Situationer där de kan aktiveras är om det blir tydligt oroligt i en viss diktatur vilket vi kanske såg exempel på 2009.

Jag tycker också att ni alla måste betrakta det som en ytterst reell risk att avlyssningsnätverk kan komma och gå i Sverige nu. Det skulle också direkt förvåna mig om vi inte hade sådana 2009 också givet vad vi sett i Asien, andra europeiska länder, viktig mer "global infrastruktur", US m.m.

SEOTaktik kommer anpassas för att framöver ge nödvändig information rörande säkerhetsfrågor inom media:

www.seotaktik.com

Foto: R'eyes Licens: CC by 2.0

Nu är poker på Google Nyheter tillbaka till 100% Aftonbladet

2010-01-14
Foto: TakenByTina Licens: CC by-nd 2.0
Tigrar har finare smak än katter och blir lätt illamående av råttor. Hade det inte varit för att de lite äckligare katterna var duktiga på att hålla råttorna borta hade tigrarna redan ätit upp alla katter.

Nu såg jag att poker på Google Nyheter var tillbaka till Aftonbladet dominerande topp tio. Det visar den mest karakteristiska egenskapen hos Google Nyheter: färskhet är viktigt. En till faktor som har betydelse och som nog spelar in för Aftonbladet är att kontinuerlig bevakning lönar sig (det gäller även webbsökning).

Fast jag tyckte var roligt roligt medan det varade att vara med topp tio eftersom det bara var Aftonbladet och jag:

Sökresultatet för poker i Google Nyheter

Det fick mig på riktigt bra humör och inspirerade till ett par komiska inlägg på Pryltrend:

Tiger som börjat äta en röd små katt?
Vad som skiljer tigern från små katterna

Man får göra det bästa möjliga av dom små framgångar livet ger timmarna de nu varar :) Det är viktigt att försöka ha roligt särskilt på vintern. Samt ta de chanser man får att bygga motivation om man nu behöver det (jag har "vissa" svårigheter att få saker gjorda p.g.a. låg motivation).

Om det sedan just gav något avseende trafik eller Adsense vet jag inte men det kan ju vara stimulerande med en ny tävlingssituation även om den egentligen är likartad och mindre viktig.

Fast vem vet: Med stor motivation kanske jag klarar att hålla Aftonbladets publiceringshastighet på allt från poker till resor :-D

Google får en gullig flodhäst

Några av tidningar jag följde fick varsin gullig katt i present här på Nyhetsbloggen:

Översikt: Katter tidningar fått av mig

Idéen var att roa mig själv och kanske er, samtidigt som en stark katt kan kännas uppmuntrande. Fungera som en positiv stereotyp i tider när våra större tidningar har ekonomiska svårigheter samtidigt som vi fortfarande behöver de prestationer som egentligen bara våra morgon- och kvällstidningar gör. Därmed inte sagt att jag kanske alltid lyckades hitta uppmuntrande katter och ett problem är inte minst att Aftonbladet och UNT fick mycket större katter än alla andra. Även om jag av praktiska orsaker lämnat idéen att alla katter ska vara kattungar vill jag att det ska vara ungefär lika stora för alla stora tidningar. Men det är ju lätt löst genom att leta runt på yngre pumor (Aftonbladet är också så lockande fylld med pumor) och lodjur.

Är Google en blåval?

Eftersom vi följer även Google borde de också få ett djur. Ett tag funderade jag på att ge dem en blåval. De simmar ju runt och fångar plankton men trots att plankton är små blir det massor av biomassa som räcker till att skapa världens största djur alldeles fyllt av fett:

Google är dessutom inspirerande. De skapar saker som de ger bort gratis eller säljer oerhört billigt och som inte för alls länge sedan kostade så stora belopp att mindre- och medelstora aktörer inte hade råd att köpa dem. Blåvalar är ju just blå och simmar i det blå havet, och blått är färgen som i det lilla är associerad med det kreativa:

Rätt ljus ger godare smak och starkare text

Google är inspirerande på många andra sett också. Genom att de har så många medarbetare gör de av och till en del bra saker som man kan lära av.

Dessutom är blåvalar stora och kan välta hela båtar (tror jag men jag vet inte om de gör det). Ändå är det ju många skeppare genom historien som blivit fett rika på av att jaga blåvalar. Bara en strandad blåval kunde vara himmelriket för en hel by just därför att de är fulla med saftigt fettrikt kött.

Problemet med blåvalar är att de inte är gulliga. Och Google blev ju under slutet av 2009 riktigt gulliga precis som tycker jag de tidningar jag följer. Och jag blev också gullig :)

Google är en flodhäst

Idag fick jag emellertid syn på en gullig flodhäst i Aftonbladet:

Två saker jag stal från Waynes Coffee och en lågpresterande flodhäst

Och jag fick för mig att en flodhäst kanske kunde passa för Google. De håller sig för sig själva i vattnet (där liknar de mig lite). Viktigast är flodhästar väldigt gulliga växtätare.

Samtidigt är det inte många djur som vågar ge sig på att jaga flodhästar. Jag vet ingen som slåss med flodhästar om de inte är tvingande och ännu färre som överlever. Inte ens krokodilerna vågar ge sig på dom. Däremot går flodhästar ibland upp och betar och spillningen kan vara nog så värdefull.

Därför bestämde jag att Google får en flodhäst och denna hittade jag på Flickr. Att hon har en unge passar bra eftersom Google så ofta knoppar av saker:

Foto: Frank Wouters Licens: CC by 2.0

En sak värd att komma ihåg med flodhästar att även om få djur kan ge sig på dem finns en sak som effektivt dödar dem: torkan. Slutar vattnet att rinna till sjöarna de håller till i blir det problematiskt och många om inte alla dör. Mest kritiskt för flodhästar är därför att alltid hålla ett öga på att vattnet hela tiden rinner in i sjön och det stämmer bra med Googles intresse och expertis rörande statistik.

Den statistiken delar de ju fritt med alla via Google Trends och numera även andra verktyg. Och så är det ju med sjöarna där flodhästarna bor att andra djur också har nytta av dom. Man kan plocka spillningen eller om man är fågel sitta och plocka löss från flodhästarna utan att oroa sig för krokodilerna. Det känns ju gulligt.

Nyhetsbloggen rankar 1 för "Äldre journalister lättläst"

I min guide om negativa stereotyper och de problem de orsakar tog jag också upp problemet som äldre journalister representerar. Här på Nyhetsbloggen har jag alltid försökt vara noga med att anpassa materialet så att åtminstone de "yngre" bland äldre journalister ska klara att ta till sig materialet trots ofta ganska allvarliga kognitiva problem, underliga icke-demokratiska idéer och spionkontakter från sin ungdom. Läs gärna mer om problemen äldre journalister representerar och vad du kan göra för att hjälpa dem:

Lättläst för äldre journalister - Varning!

Jag blev därför väldigt glad nu när jag såg att Nyhetsbloggen rankade på plats ett för sökningen äldre journalister lättläst:

Givet den stora tillväxten av äldre journalister varav många säkert redan har lässvårigheter bör detta ge massor av trafik. Dessutom innebär givetvis det dåliga minne äldre journalister har att de behöver söka mer på nätet rörande hur man skriver och allt annat rörande deras yrke.