SSL i Kinas gigantiska brandvägg: Att se allt? Partiet eller Vem? Diktaturens mänskliga IT tror jag

2015-04-02

Jag tvivlar nu inte på att Kina gjorde det här själva och för att övervaka nätet:



Likväl ska i alla fall nämnas en tämligen oseriös och så vitt jag vet inte alls motiverad "teori" (rykte mer) om att Kina nu av och till över åren som märks ibland har andra i sin brandvägg. Och det gjordes fel där. Man investerade inte tid eller hade det och skulle ta upp saker med ny konfiguration och kod. Saker rörande något annat påstått också ha missbrukat antingen SSL eller kanske DNS gjorde ej vad som skulles. Och SSL kanske är vad skulle ha fått för sig var saken här. Jag har svårt att se det: Allt fungerar bättre utan SSL oavsett om man programmerar in det i kod (som jag gjorde en gång i tiden på Ericsson, gör andra krypteringsprotokoll med det som SPKM jag gjorde 1999, eller surfar på nätet: En mängd PDF dokument jg får som lura Chrome för att kunna spara efter att passerat förbi deras SSL-varningar för diverse små universitet med artiklar). Det sista är en god anledning att inte tro på detta: I områden med föga information tenderar information få kortsiktigt värde utan substans. Möjligen må jag fela jämförbart här men jag tvivlar på att särskilt många läser det och den otroliga nivån här är ju understruken. Samtidigt vill jag gärna spara små saker för mig själv publicerat så jag kan följa upp i framtiden.


Men om sant väntar vi med spänning på om man mot förmodan fick ut något av det i konkret information. Vad har passerat från partiets topp-dogs till off.-shore konton? Som vanligt blir man säkert besviken. Hong Kong protesterna imponerade på mig men i övrigt tycker jag nog det är dags för det påstått mest folkrika landet att göra något med allt sitt folk. Folk gör som ingenting byggande sin gemensamma framtid på egen-tid. Inte i god relativ andel. Men vi får väl se om det vara är indirekt ryktes-skryt som vanligt.