Kul: Gallivanting

2011-05-11

Jag kan inte nog uttrycka hur fel för att inte säga osmaklig min skämtteckning här är. Palin förtjänar all respekt och på så många sätt har hon behandlats irrationellt illa i valrörelsen och därefter.

Men jag vill ha ett gott exempel för att illustrera några egenskaper i hur sådant kan missbrukas av inte lika allvarliga personer som jag.

Gallivanting är ett kraftfullt ord. Det märks. Gallivanting är annorlunda men samtidigt är det inte nytt där ljuden bär stora likheter och sägs av en person som är ytterst känd för oss och det används för att ge epitet om någon annan. Vi får därför kraften i den men ingenting eller föga av problematiken vi har i:

Vilka är nu Palins väljare? Det är alla möjliga personer där det inte är någon enskild grupp men hon har ett troligt något högre stöd bland delar av de kristna troende där man sätter en högre vikt vid traditionella familjevärderingar.

Att försöka påverka det negativt genom att irrationellt angripa Palin är inte nödvändigtvis väen om det skulle ses som moraliskt korrekt vad som fungerar. Det kan verka åt andra hållet.

Hennes man är lättare. Han ska ju vara stark också medan man verkligen ska vara artig mot kvinnor och beskydda dem om det behövs. Fast den kan ju påverka lite negativt uppåt till Palin givet att familjen nu är en samarbetande enhet. Att värdera och bedöma sådant generellt är dock svårt och för tror jag vem som helst. Men sådant här är givetvis inte korrekt alls.