PLA blir en god kamrat i dom demokratiska kultur-nätverk framtiden bär mer sig

2015-05-23

När förändring kommer behöver partiet konkurrera med andra partiet. Värden individer och partiet gemensamt tagit är ej möjligt.


Emellertid för PLA om man står bredvid stegen till förändring kvarstår man oförändrad. Försvaret före och försvaret efteråt. Och kan istället närmast bli en stabiliserande faktor om man klarar moral kraven särskilt viktigt just där (vilka inte just för det verksamhetskritiska är detalj-kontroll över ditt och datt kring små-saker i PLA så mycket som att man ej söker korrumpera demokrati till militärdiktatur eller stödjer eller enskilda aktörer utanför ett demokratiskt-system).


Givetvis kommer demokrati märkas i gränslinje makt stat såväl som "ekonomi" men knappast på samma brutala sätt.


Och om förändring kan gå trevligt i lugn takt utan att landet brinner upp finns ingen anledning att tro att ekonomin inte annat än gynnas på medellång-sikt och knappast påverkas alls på kort-sikt. D.v.s. arbetstillfällen i PLA p.s.s. som för monopol-partiet borde inte att vara vänta.


Kommer man felaktigt i processen skapas istället stora kostnader. Dels om det blir ordentliga bråk kan i princip vem som helst i uniform gå åt. Och att döma av sådana koncept ("elda upp allt eget land") vi sett sista åren utan att det leder till något rationellt.


Vidare för den som fattar beslut gäller att man kan ställas inför domstol. Nationellt post-kriget (eller ad-hoc som i Rumänien för ). Eller internationellt.


Och vad är plus sidan för PLA att ta risk för ingenting? Risk för att landet ska brinna upp. Risk att dödas i strid. Risk att dömas till fängelse eller döden. Risk att den organisation med medarbetare, management, research o.s.v. som det tycks i dag ganska välfungerande jämfört med liknande koncept i omvärlden förstörs.


Som bonus kanske det kan bli en särskild belöning för rätt synbolisk-representation för PLA: Nobels fredspris. Går saker smooth om möjlighet kommer kan jag lova det. Odödlig likt Kinas legendariska moraliskt överlägsna första kejsare.



Så oavsett att tillsägelse av partiet att tydliggöra att de inte bara är stora på havet utan också tar ställning för Boss Xi när det kommer till "kulturen" tänker jag mig att PLA är 3 ggr så bra som partiet (i den del som märks i policy d.v.s.). Och jag tror inte någon relativt allt möjligt redan effektivt från diverse konstruktioner vars huvudman kan diskuteras föreställer sig någon radikal förändring här.


Man kan rent av uppleva att det kanske är lite sunt att alla roar Boss Xi i det lilla. Men när turbulens och förändring kommer är inte konkret risk att Boss Xi ställer någon inför domstol för att haft en "god lön": Det klarar han ej då. Då risken något helt annat. Medan många andra risker blir void från relativ storlek mellan PLA och parti. Och då är den som är smart just smart och håller sib borta från en massa skit som försvaret ej är till för och som bara oavsett hur saker slutar blir problem för ingenting.


Och ska jag vara ärlig. För min del - även om jag här betyder ingenting - kunde jag inte bry mig mindre om man bygger några öar eller stimulerar upp halva Asien till att börja expandera sina försvar om det viktiga nationellt fungerar. Väldigt många andra nere i Asien tror jag inte riktigt delar mitt Europeiskt avlägsna perspektiv här. Men i någon mening är det ju det icke-nationella man korrekt ska pyssla med som försvar så för ett antal månader sedan beslutade jag mig att skita i att posta sura små inlägg om allt sådant. Hur sjuk det än är är det ju i någon mening sunt: Men nationellt och armé mot civila är vad som förutsätter är olagligt medförande långa fängelsestraff eller döden.