Kunduz: Vad Syrien och Irak vant oss vid

2015-09-30

Kunduz hamnat utanför afganska regeringens kontroll undgick jag att upptäcka från nyheter läsande allmänt via Google News och Yahoo News resp. första sidan bl.a. på Wall Street Journal och Reuters. Antagligen missade jag relaterat nyhet på en eller flera likväl verkar det kanske inte vara det överdrivet bevakade ändå?


Det känns ju inte som en direkt trivial nyhet. Kunduz om jag minns rätt är en i Afganistan ganska stor stad. Vilket visar det sig stämmer enligt Wikipedia:


"Sitting in the Kunduz District, the population of the city was recorded as 304,600 in 2012–13.[2] It is about the 5th largest city of Afghanistan."

Från: Kunduz | Wikipedia


Inte helt olik Uppsala för Sverige i befolkning resp. ranking enligt befolkning. Ganska indikativt antar jag vad som krävs att återta den när det kommer till väpnat stöd som ej är renodlat afganskt.


Jag tänker att det är alla städer i Syrien och Irak som fallit till ISIS som skapad en viss tolerans för nyhetstypen och kanske gör att händelsen som sådan underskattas i betydelse av vad den kan indikera. För mig känns det rent av lite överraskande att man orkat ta en så här stor stad och hålla tycks det ett tag nu och ger kanske orsak att omvärdera allmän trovärdighet till diverse bedömningar rörande riskerna att ta bort utländskt militrätstöd från Afganistan.


Sedan ska "Kunduz-processen" som sådan ska självklart i sig inte tas som självklart visa på värsta tänkbara framtids-scenario för Afganistan innan den ens "klar". Tänkbart visar det sig i hanterandet av "ockupationen" att Afganistan har goda förutsättningar att hantera sin egen säkerhet som nation. Även om det överraskade åtminstone mig (en ytligt "inte ens alltid" intresserad) att Talibanerna ens klarade att ta staden (något som om jag som ytligt intresserad ids kanske föranleder mig till att söka bland äldre nyheter för att se om liknande "stora Afganska" händelser inträffat man helt missat).


Nedan rapportering jag mer eller mindre av en slump noterade:



Foreign Policy's artiklar föredrar jag att läsa när de diskuterar händelser åtminstone lätt distansierade i tid medan jag hellre brukar läsa andra aktörer rörande händelser färska i tid. Därav har jag egentligen inte läst vad de rapporterat lika litet som troligen de mer allmäna slutsatserna man försökt dra (ej otroligt lite tidigt).