Ryska potensen finns att finna i rymden

2015-05-05

Lite beklagligt naturligtvis varande en mer konstruktiv (än den här etniska exportindustrin man håller på med i Ukraina) industri man uppenbart tycks för mig (utan att suttit och jämfört priser: mer magnitud-måttande) är priseffektiv:



Jag noterade det samma dag eller dagen efter att jag skrev det här utan att då vetande om det:



Jag tänkte där mer på den här andra raketen som exploderade för ett par år sedan. Någon gång 2013 tror jag mig minnas. Jag tror jag skrev något om det så skär man bort slutet på url:länkade från 2013 ovan till 2013 tror jag man hittar det några månader senare.


Viktigt att Ryssland får en sund pedagogisk hobby: Att pyssla med tråkiga nätter

Rymdfysik kanske verkar tråkigt och slitsamt men studerar man det noggrant finns mycket djup-skönhet i fysikens materia m.m. men kan höra från fysiker som träder fram. Dessutom är det nu en verksamhet som faktiskt kan generera reda pengar för Ryssland över en lång verklighet fram i tid eftersom det är en ny industri som går in i kommersiell verklighet där funktionell kostnadseffektiv leverans här och nu och kommande åren säkert bestämmer bra mycket om vad som märks därefter.


Vill man verka häftig för mig och andra i EU är det mycket mer levererande att få att fungera än fjanta runt i Ukraina ödslande all utländsk-valuta man tar in per månad och så lite till (och oavsett hur det slutar kommer det bara kosta och kosta åren som kommer).


Det hade varit så terapeftiskt pedagogiskt bättre om Ryssland nu lyckats med den här raketen och intresserat sig för det några år istället för mer kostsamma "särskilda" intressen de lurat in sig i runt Ukraina, bombflyg m.m. Ska det bli en rysk-fix-idé för några år man i fysisk såväl som informativ entropy sprider irriterar och stör allt runt om sig är det ju bättre med något både de och andra faktiskt kan få ut ett mätbart verkligt värde av istället för att slösa bort vad lilla de nu tar in på att sälja naturtillgångar.


Dessutom eftersom sådant här om aggiterad som Ryssland tycks för mig varit mer än ett år gapande om allt ens ytligt associerat nationalism, assert of ourself as something we like to be or should be, uttrycksfulla så fort man känner att något är okänsliga för deras värde-preferenser, kan något sådant här som raket-defekten kanske feltolkas emotionellt istället för något lärorikt spännande letande rätt på felen: Det kan bli kastrerande störande den ryska motivationen framöver i hela domänen.


Att raketen när den stiger upp - erigere likt en penis stärkande upp själv-förtroendet - men sedan falerar ner kan addera till problemet.


Något icke-existerande externt har gjort en dominant nertryckande gest: Men det är dom själva och osäkerheten rör just domänen där de behöver besegra sig själva erigerande tillbaka ut i rymden för att leverera pay-load. Det kan tolkas som något helt annat och motiverande till irrationella överslagshandlingar i andra domäner där man försöker visa sig potent och stark.


Istället för att Putin sätter sig med fysikerna och gör en massa konstruktiv matematik, kanske mäter någon materialfysisk-egenskap i en legering o.s.v. Och där sunt och riktigt återvinner sin manlighet istället för att ständigt försöka hitta den i allt mer bombastiskt uttrycksfulla men tillkorta-kommande försök: Från hästridning och terrängmotorcykel till Krim.


Det fascinerande här är att det hela kostade ett par hundra miljoner British pound. Kan man få ordning på det kvalitativa - varför inte prioritera mer kostnads-slukande områden som bombflyg m.m. och investera här - bör det ju tänker jag vara en ganska långsiktig industri. Lade inte NASA delvis ner något liknande de höll på med något form av "rymd-flygplan" man sköt upp med raketer som kunde ha folk och sedan klarade att landa man gjorde en massa kostsamma instanser av genom åren.


Här i Sverige tycker jag mig minnas att vi hållit på att skjutit på raketer med satelliter. Och man får nu se den exploderande raketen 2013 eller det här men det tar nyhets-title-effekt kortsiktigt allt vad som skjutits upp härifrån över alla år för Ryssland förra månaden. Negativt förvisso men ändå där och kostnadseffektivt: Att det ibland när inte cosmonauter (låter bättre för mig än astronaut) är ombord exploderar när kostnadseffektivt räknar man kanske med när man väljer prismodellen (här fanns möjligt ingen direkt kommersiell finansiär så i vilket fall det mycket möjligt kanske är ganska sunt att flytta om kostnaderna för det mot närmare sådant: Jag är inte säker på någon historik egentligen finns för att sådant leder till självgående kommersiella företag i sig själv - Om pengarna är scarce annars kan man ju ta det långsiktiga värdet i kompetens och skapande teknik-närvaro framåt).