International Invest bank hittar på egna kartor över Europa

2015-03-14

Jag är skeptisk till deras karta av Europa och antar jag deras karta av resten av världen:



Jag tror vatten hamnar underligt med alla lösningar för att stycka jordgloben platt vi är vana vid och upplever att man gjort något anti-israeliskt / anti-arabiskt med deras kustlinje.



Det finns kanske något jordglob till karta som får Svarta havet och Kaspiska havet att hamna så här. Tycks rimligt: De fick väl kartan någonstans ifrån. Men det är ju så försvarligt långt upp i norr mot allt vi är vana vid. I Google Map verkar den istället nästan ligga söder om Svarta havet.



Kustlinjerna är dock lite väl mycket. Det har jag svårare att förklara bort med att IIB kanske egentligen har en egen bättre metod för att platta ut globen som ger korrektare relativa avstånd mellan hav m.m. (stegande från ett hav till det andra stämmer en karta bättre än den andra med N stycken mil: det är den bättre kartan - Egentligen tror jag inte att det är IIB's karta manipulationerna av kust-linjerna inger inte förtroende även om nu varför alls de gjorde det fascinerar - Först globar man fast man plattar ut kommande tror jag riktigt fel sedan skär man bort i kustlinjerna så att de i värsta ex. för Israel och Libanon blir vinkelräta - Varför? Och irriteras ingen lokal politiker upplevande att han hör till något som ger dem pengar? Och jag är helt säker på att EU inte gav dem kartan - EU vet var alla Europas länder ligger så länge man som jag själv förväntar och kräver frågar via e-post så man kan reda ut det i lugn och ro därför att det känns viktigt i internationella frågor att åtminstone få kartan i pressmeddelanden rätt).


Men det är väl ungefär så här som läsarna förväntar sig information tänker jag. Align med världsbilden publicist har. Antar vi inga underligheter i text (vilket ej generellt för entitet är helt rimligt alltid men det gäller ju oss alla: vem är jag att kasta sten här egentligen) en småsak förutom att jag tycker det är så underligt varifrån de fick den och varför ingen för en internationell organisation av denna sort lade märke till det. Kanske fick de en bunt "Moscovici" som inte dög i inrikespolitiken och man bara ville ha bort från det egna landet och nu sitter dom och gör kartor åt IIB istället.


Det är kanske så här det här numera: Finns en bild i någon sunkig applikation för att göra samman text och bild, och den används i en internationell samarbetsorganisationer får man ta att kartan blir helt fel. Det är för jobbigt att leta rätt på en bra kartbild. Alternativt begriper dom inte att det är fel utan att behöva sitta och stirra på det efter att någon extern klagat från det lokala landet man våldat sönder.


Kanske borde jag e-posta och fråga dem var South Asian country ligger någonstans så får man se om någon karta dyker upp med det utmärkt. Man vet aldrig. En del internationella organisationer kan se allt möjligt i världen de egentligen aldrig dokumenterade riktigt. Och ibland om frågar efter något så hittar dom det nästa oavsett vad man frågar.