Telias nya logga - Annorlunda men rätt annorlunda

2011-05-20

Det finns mycket viktigare praktiskt och teoretiskt inte minst i det konkreta att diskutera för att tydliggöra för mig själv men låt oss ändå betrakta Telias nya logga.

Från vad jag och till pekat på i en aspekt borde de vara ett givet misslyckande men det blir den troligt inte. Möjlig problematiken ligger i:

"Fysik brukar jag i och för sig inte prediktera men de områden jag gör det i har jag ju vant mig senaste året om inte längre att lägga rätt gång på gång och senast ex. där modell direkt indikerade om den var riktig i dom delarna följande två från dagarna nu: What's in a simple line drawing? Quite a lot, our brains say som vi ju roade oss att uttrycka och diskutera runt just streckgubbarna ex. i:

'Jag förklarade relevansen i en precis publicerad artikel i Nyfiken vital om skämtteckningar att det är relationerna mellan delar av händelser, rummet och figurer som har störst betydelse medan vi approximerar också hårt delarna. Att vi kan skapa ex. skämtteckningar med streckgubbar / streckgummor som ändå bär relevans för oss är ett exempel på det.'

Från: Desinformation under krig - Exempel från Libyen

Och The incomplete art of brand imagery vilket är samma sak som kan orsaka problem med brytning d.v.s. relationen håller men det sätt vi är van att den rör sig ger vad vi kan se som en felkod. Jfr med denna studie jag såg som oerhört förklarande på hur man bättre skulle förstå relationerna i våra biologiska neuronnät:

Från: Bilaga: Prediktion av forskning & Fysikens dyra mesta dels onödiga acceleratorer (mer än en liten för hela världen)

Och uttalat med exempel:

1. Färgen lila kan uppfattas vara annorlunda och varnande ex. därför att den är associerad till gay-kulturen men verkligen att jag tror de tog upp den därför som en reaktion på sin verklighet. Den ligger i "problematik" rörande entydigt bestämmande mellan blått och rött.

Vidare är den heller normalt inte repeterad i naturligt i samhället jämförbart med annat relativt intensitet och betydelse. Jämför med den blå himlen och det röda blodet som flyter ur såret.

2. väldigt konkret har vi utskärningar som direkt motsvarande vad man i studien refererad ovanför såg problem för. Hela figuren avviker också från vad som är vanligt.

Mer än att avvika från normalt blandar den lätt icke-logiskt relativt uppfattat vanligt absolut och relativt (jfr från språk-ljudens öööööö eller för relationen GGGGooooooleeee med Ericsson d.v.s. utsträckning och relativ-förändring).

3. Det finns en tredje egentligen mer komplex faktor vi skulle behöva dela upp från flera kausala samband och dimensioner. Men vi nöjer oss med att ta en av vardera mot varandra och där är att gamla loggan är repeterad och en aspekt av Telia. Förändring om saker går bra är riskabelt.

Så varför kommer loggan bli framgångsrik? Vad är Telias problem? Är det att de inte känns igen fullständigt i sina huvudmarknader? Nej det är det inte. Telia finns förutom en del sista året jag höll mig uppdaterad med telekom-branschen någon gång 2005 åtminstone då bara på starka hemma-marknader respektive väldigt dyra infrastruktur-investeringar geografiskt relaterade där man också i andra affärer ger sig in i konsument-affärer (där ju någon omräkning rimligt ska finnas åtminstone jag inte skulle våga mig in att göra på många av marknaderna och i det inte menande att jag antyder någon risk utan bara att det är oerhört svårt att bedöma investering i infrastruktur när du inte redan har en stor flock att beskatta för det) med några undantag.

D.v.s. föga risk att Telia ska försvinna bort som osynlig finns. Förutom ett närmast i flera regioner nästa sjukligt repeterat varumärke gäller att de ju faktiskt har skyltar att knuffa ut det via, som normalt väldigt stor annonsbudget o.s.v. D.v.s. jag tror att de flesta riskfaktorer här försvinner.

Dessutom är avvikelsen vi ser här mer absolut än relativ. Det handlar om färgen, skepnadens utsträckning i de mjuka kurvorna och de relativa avvikelserna som de vita banden ligger utan samband. Folk reagerar mycket mer mycket lättare på relativa förändringar som hänger samman (jämför med horoskop som jag menar är precis samma sak). Detta kan påverka känsloläge och ett tag rörande relativa förändringar innan det fördummats bort också de vita banden men det kommer inte engagera någon.

Emellertid vill jag även om förändringen i sig är tror jag vad som sker i rätt ögonblick och med rätt typ av logga. I det är jag rent av imponerad. Särskilt därför att det balanserar Telia. Företag som Telia ska verkligen vara väldigt absoluta i sådant här där saker flyter ut mer än att vara väldigt relativa (det är så billigt att peka på detta men vi gör det ändå: den utsmetade tryggheten som jämt fördelad över mängden tiden relativt den relativa kostnaden).

Men kostnaden... Kommer det ge det värdet tillbaka? Nja. Det är ingen enkel fråga att spekulera om. Förändringen behöver ju inte alls vara absolut i sig. Det räcker om den finns i de signifikanta punkter där den uppfattas. Om den gamla loggan finns kvar i andra punkter saknar i grundläggande väldokumenterad funktion i vår perception all betydelse:

1. Den är repeterad och därmed vid denna punkt givet Telia vad som känns för tråkigt.

2. Den är mest relativ sin huvudsakliga mängd d.v.s. Telia. Samtidigt ett tenderas den att tänkas bort.

3. Säg att den nya loggan går ut för en struntsumma (och jag har verkligen ingen aning om vad som i övrigt kan stå för kostnaderna) 75 - 80% av den totala kommunikationen i kostnad och säg 99% - approximativt 100% av antal personer som lägger märke till den (betänk skyltarna för butikerna och tidningsannonserna).

Det är för mycket pengar upplever jag. Samtidigt i någon mening. Vad som gör den här förändringen med denna logga rätt och fungerande för Telia är just samma anledning till att kostnaden hamnar där den uppges hamna.

Därmed inte sagt så ingen behöver påpeka det här. Visst jag ser misstagen i loggan i skärningen mellan absolut och relativt men jag tvivlar på att det kommer betyda något. Det är försumbart relativt övrigt.

Men nu det här är inte text. Den stora frågan är inte hur vi översätter till text utan hur vi gör det utan prestanda-straffen d.v.s. vad jag försiktigt börjat röra vid :-)

För att avsluta kan vi ju se skärningen till det text i:

Och p.s.s. mer praktiskt ex. i:

Att försöka sätta någon musik jämförbar vågar jag mig inte på men låt mig föreslå att den större grupp där både logga och följande musik hör hemma i p.g.a. annorlunda relativt förespeglad leveransförmåga är tema-musiken till Airwolf: