Status.net - Plattform för sociala media

2011-05-08

Jag installerade Status.net för någon eller ett par dagar sedan. Plattformen (i öppen källkod) har imponerat på mig tidigare:

  • Tycks ha de flesta funktioner man normalt behöver.
  • Ser inte svårt ut att lägga till vad som krävs i övrigt.
  • Snabb.

Jag har emellertid inte slutfört installationen än. Det var så länge sedan jag höll på med Apache och jag fick inte upp administrationsgränssnittet. Antar att jag får ta och konsultera en instruktionstext till Apache. Men det är inte särskilt bråttom.

Poänger praktiskt med den här typen av plattform som jag ser det är:

1. Enligt:

"Taggning är ju ett intressant område också:

Jag har ett koncept som gör det bättre än normalt och säkert byggs direkt tror jag på fria produkter utan något problem. Exemplet i artikeln är väl ett förenklat uttryck utan intelligens eller genomtänkta aspekter. Men vem som helst i Sverige eller i övrigt kan fungera gissar jag. Möjligen att man gör det direkt själv via sociala media som ju är större på det engelska nätet rörande seriösa uttryck. Samtidigt kan en svensk ha stort värde."

Från: SVD & Värde

D.v.s. jag tror nog den här typen av plattformar är en nödvändig del även om andra kan vara nödvändiga för att komplettera med. Det är dock inte självklart att denna är den bästa att bygga från.

2. Även utmärkt som ett generellt ramverk för vissa typer av tillämpningar som ligger närmare stimulerad styrning och koppling i organisationer relaterade till kreativitet. Även om ej berört är detta i områden berörda i:

3. Importera data från sociala media för datanalys. Det går ju excellent även utan detta men kan ha sina poänger ändå då det ser snyggare ut som gränssnitt.

Plattformen har diskuterats förr också när jag såg ut plattformar och behov en lagom bit innan jag började implementation för överblick över ungefär vad som finns och se var det tycks görligt att börja någonstans:

Status.net används ju också för "tillhörande":

Där den finns färdig att pröva med grundfunktioner.