Men hur stora affärer är könsstereotyper?

2011-05-08

Frågan utifrån följande i SvD är också hur stora könsstereotyperna är:

Vi kan utifrån resonemanget om utsläckning och kompensation i:

Vi kan se det som att när vissa vägar stängs ner kan det reducera uppfattat värde i den egna personen och vi får istället "överuttryck" i andra. Visst att det kan inkludera uttryck som kanske är naturligt kvinnliga men när det gäller vår kultur idag har den ytterst lite att göra med större delen av människans evolution och jag betvivlar att mycket alls om något vi ser idag är annat än kulturellt.

Så big business. Javisst. Men det kan vara mycket större business än man först tror. Saker får ju ett eget liv och finns kvar långt efter varifrån de kanske ursprungligen kom har relevans (varför man också ska ha stor respekt för att man inte kan dra slutsatser om särskilt mycket i dessa frågor som de uttrycks idag d.v.s. rörande ex. användning av kosmetika m.m.).

Foto: Celeboy Licens: CC by 2.0

Det innebär emellertid inte att något uttryck är fel på något sätt eller att det i sig skulle bidra till att förvärra problem. Jag har åtminstone inte uppfattat mycket som pekar på det. Jag ser inte annat än människor som på olika sätt och vis försöker öka andras uppfattade värde av dem där vi är idag saker är tämligen abstrakt och befinner sig långt ifrån någon enkel värld där saker kan föras ner ex. direkt till romantiska relationer.

Jag ser inga linjära samband men det innebär inte att man heller klarat att se samband klart rörande något annat där just vår kultur här är oerhört komplex idag. Och samband till jämställdhet i sådant ser jag heller inte. Om något tror jag att vad som stödjer uppfattat egen värde oavsett om det är kosmetika eller den klädsel väldigt radikala feminister väljer är positivt.

Är Paris Hilton mindre jämställd än andra kvinnor? Nej. Är hon mer jämställd än andra kvinnor? Kanske. Det är svårt att veta säkert men det tycks så för mig rörande både det ena och det andra.