Fler Anders Björk behövs i politiken

2009-10-30

Anders Björk upplevde jag alltid som duktig: pragmatisk och intelligent. Tiden med Björk som landshövding har (åtminstone relativt många andra städer) varit guld för Uppsala. Stationen m.m. är uppstädat och ser riktigt trevligt ut, centrum är mycket mer levande och näringsliv går bra. Bakom sådant ligger mängder av faktorer men Anders Björk har knappast någonsin bidragit annat än väldigt positivt till Uppsala.

Jag tycker att det som var mest guld med honom var att han ofta varit så rolig. Vi fick ju av honom ett minnesvärt citat från KI-utfrågningen och ändå tydligt. Det var ju när han så åt Anders Lidbom. För inte så länge sedan hade vi dessutom "slottsincidenten" här i Uppsala när han korrekt sa ifrån när Uppsala slott "besudlades". Sedan hade säkert polisen rätt i att det inte är vad de bäst prioriterar sista april.

Ofta ser han glad ut och kanske bidrog detta lite till att Uppsala gått så bra? Ungefär som jag tänker runt Bill Clinton:

Bill Clintons charm gav USA stark ekonomi

Vilken delvis bygger på ett lite äldre inlägg som jag tycker blev bra skrivet och läsvärt:

Bill Clinton och hans charm gör comeback

I Svenska Dagbladet såg jag nu att han ska bli PR-konsult:

Anders Björck blir PR-konsult

Just de egenskaper som gjort honom till en så duktig politiker gör honom säkert till en ovanligt bra PR-konsult. Jag önskar honom verkligen lycka till med det.

PR-företaget (PR-byrån) uppges vara JKL:

www.jkl.se

(Länk har attribut nofollow för att inte ska bidra positivt alls till deras eller några implicita relationer därifrån avseende position på och trafik från sökmotorer. Men jag ser inget egentligt problem med JKL, någon av deras kunder eller för den delen någon av de andra nya medarbetarna som den från TV4. Det är möjligt att jag kommer ändra den till att bli sökmotorvänlig längre fram men en sak behöver i så fall först ersättas. Jag tar inte ansvar för andras problem om det drabbar mig eller vänner. Fast rent allmänt tror jag nog att den här typen av diskreta visuella lösningar de har på hemsidan är alldeles utmärkta.)

Förövrigt tänker jag besöka följande på aktuellt datum:

Partyhatten på!