Frédéric Cho läxar upp oss svenskar

2009-10-30

Efter att ha läst Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet tidigare idag fick jag just precis när jag var ut möjlighet att läsa Expressen. Frédéric Cho uppvuxen i Uppsala men numera rapporterande i Kina undervisar där oss svenskar om våra fördomar och bristen på vårt mod:

Frågor Cho inte tar upp är demokrati, människorätt och pressfrihet. Där vill jag gärna ha en konkret lektion i mod. Kanske genom att tydligt på plats i Peking framföra krav på förändring offentligt? Jag är väldigt tveksam till att jag skulle våga det så ta och ge mig en lektion Cho. Åk ner och gör det själv.

Det är precis den här inställningen kinesiska kommunistpartiet framför nere i Kina. Läxar upp befolkningen kring en massa där ledarna inte presterar det minsta själva.

Tidigare inlägg om mod: John McCain's Why Courage Matters diskuterar mod och gav mig styrka när jag kände mig svag:

John McCain - Why Courage Matters

Vad McCain menar med Mod

Ett till "Mod" John McCain inte menar