Blandade Länktips: 2009-10-30

2009-10-30

På Svenska Dagbladet har vi en ovanligt välskriven bokrecension och jag menar det från alla möjliga aspekter:

Murnanes förunderliga landskap

Fast jag tycker nog allmänt att kvinnor är bättre skribenter när det gäller kultur. Hur som helst gjorde den mig på riktigt avslappnat bra humör. Det är trevligt att läsa något välskrivet på morgonen.

Dagens Nyheter har infört en bra funktion där man ser tre senaste inlägg bland bloggarna:

www.dn.se/blogg/

Funktionen skriver dock åtminstone nu ibland ut källkod för html istället för att formatera.

Förövrigt om jag skulle bygga en större tidning på nätet idag är nog valet av plattform fortfarande Drupal:

www.drupal.org

Drupal har hög flexibilitet, öppen källkod och idag har den nått mycket större användarstöd i och med att DOD och övriga amerikanska myndigheter börjat bygga mycket på den. Nackdelen är att den kräver lite mer att lära sig runt kodningen men inte mycket jämfört med de kommersiella plattformarna tror jag men mer än t.ex. Wordpress. För mig idag är den dock egentligen en aning för komplicerad men t.ex. min Nyfiken vital är en anpassning av Drupal:

www.nyfikenvital.org

En tycker jag när det gäller ingångar till artiklar har vi en mycket utvecklad på Metro:

"Jag får leka på arbetstid"

Möjligheter som har realiseras inkluderar:

  • Bra presterande interna länkar.
  • Faktaruta med information om artisten.
  • Rent av en teckning.
  • En citatbox.
  • En ny typ av annons.

Här har vi kanske en felstavning men jag tyckte det passande in väldigt bra och blev riktigt snyggt:

"Med en dokumenzterad soft spot för Alkbergs röst krävs nästan inte mer än att han sjunger för att bli mjuk i knävecken."

Från: Bara gott godis (under "Jag faller handlöst")

Metro har en nyhet om läsplattor där man pekar på konkurrens mellan teknikleverantörerna:

Jättarnas krig om läsplattor har börjat

En sak att meditera över är hur det gick med mobiltelefonin. Oavsett det tror jag nog att det där området hamnar i laterala lösningar.

Tips på hur man blir framgångsrik från E24:

Tio säkra vägar till chefsfiasko

Ekonomin visade sig ju också bli framgångsrik såg jag hos DI m.fl. tidningar :-D

www.di.se

SVD:s ledarblogg tipsar om nylanserade klubben Popvänstern som på webben kan besökas här:

Vad är popvänstern

Tipset på SvD: har vi här:

Partyhatten på!