Jas Gripen till Brasilien

2009-09-09

Titta nu har SR också hunnit skriva om att en affär med Jas Gripen till Brasilien ännu är möjlig:

Jas Gripen ännu aktuell för Brasilien

Det handlar först om 36 plan och längre fram kanske fler än 100 st Jas Gripen.

Svårigheten har väl ofta för SAAB varit att även om de åtminstone ibland varit bättre än inte minst vissa äldre amerikanska plan så har det nödvändigtvis inte inneburit att F16 (eller vad det nu var - det var ju ett antal år sedan) var en totalt sämre affär. Ett "sämre" alternativ kan ha givit fullt tillräckligt med "försvarskraft" (och med historik tills idag mer än vad som krävts i intresserade länder jag känner till) men ändå varit ett "bättre" köp genom att US kan ha lagt annat i potten. Gemensamt vapensystem med US om man är i NATO eller vill med kan också vara bra och kanske spara pengar över tiden respektive underlätta om krig uppstått.

Det samma gäller säkert om man handlar från Frankrike som ju gärna (precis som Sverige gjort förr) gärna stödjer "storslagna" egna satsningar även när det kostar mycket mer än det någonsin kommer smaka. Frankrike kan säkert ge mer i motköp och dyligt än Sverige.

Vad ändrades i Brasilien under den svenska natten?

Det som är så lustigt med uppgifterna idag från Brasilien kring Jas Gripen är vad som så plötsligt nu ska ha ändrats så snabbt. Igår kommunicerades upplever jag mycket tydligt att Frankrike gäller men nu likt magi är det som att vända på en hand. Jag kan bara gissa om orsaken och det utan varken kunskap, erfarenhet eller ens seriös inläsning.

Men några möjliga kanske har vi nedan:

  1. Jas Gripen är en del av en förhandling där Brasilien vill få mer i motköp från Frankrike.
  2. Brasiliens DOD ser ett värde hos Jas Gripen de upplever viktigt.
  3. Någon faktor har funnits som någon eller några hos Brasiliens DOD inte accepterat och att denna försvunnit från bordet.
  4. En missuppfattning har funnits mellan regering och DOD, eller att deras regering / president önskat ställa sig in lite och tagit i mer än vad som var riktigt.

I fyra vet jag inte vad som gäller men troligen köper man från Frankrike. Intressant för SAAB tror jag 2 och särskilt 3 kan vara och med lite tur vem vet.

I två ser Brasiliens DOD en fördel i Jas Gripen de är beredda att skrika lite över. Det är ju bra därför då kan SAAB bygga ny diskussion runt det där och i vidare kretsar. Men jag kan och vet ingenting om stora affärer och ännu mindre små. Att organisera betalning av räkningar tycker jag är utmaning nog.

Är det 3 finns många möjliga orsaker men i flera kan Jas Gripen gynnas. I några kanske SAAB rent av borde höra sig för lite? Kanske har någon tidning börjat gräva runt? Eller finns något i Jas Gripen affären Brasiliens DOD verkligen gillar? Väldigt svårt att veta och säkert mindre sannolikt än andra alternativ. Men rör vi oss här tror jag inte att SAAB är ute ur bilden. I övriga alternativ gissar jag att det är tungt.

Kanske vill Brasiliens DOD ha egen utveckling av vissa högteknologiska vapensystem i det egna landet? I så fall kan motiverade industriintressen också finnas. I motköp känns det som att Frankrike borde kunna, och vara mer motiverad till, att köpa hem botten varje gång. Men kanske har SAAB viss teknik att erbjuda? Jag vill nog inte utesluta det här alternativet heller. Bäst vore nog lite skandalhunger hos någon tidning hörande till oppositionen (men regering, president o.s.v. har jag för mig är tämligen uppdelat) som öppnar upp för diskussion i detta område.

Jas Gripen långsiktigt

Jag gillar konceptet att vi har ett eget stridsplan. Det känns trevligt att ha något få länder har. Men det går inte att komma ifrån att det kostat något brutalt. Vinsterna det givit via andra vägar än försäljning kan jag inte bedöma men knappast ligger de i närheten av vad flera hundra Jas Gripen kostat staten. Att försäljning till andra länder misslyckats bortom all rimlighet är tråkigt och gör att alla svenskar nu bär denna kostnad.

Ändå trots motgångar i försäljning till andra länder vill jag inte utesluta att en bra affär i Brasilien faktiskt skulle kunna säkra Jas Gripen för framtiden. US blöder ekonomiskt och i den takt de lånar in kommer de om något år inte kunna bjuda som de gjort förr gissar jag som huvudsakligen mer eller mindre inkompetent i området.

Andra länder vill nu också oftare och ännu mer lite längre fram gissar jag ha mer ekonomiska vapensystem men som ändå är mycket effektiva. Jag har fått för mig att det passar in på Jas Gripen jämfört med UK, Tyskland och Frankrike. Jas Gripen är "billig" men "bra" och kostar ju inte mer än:

"US$40-61 million (export price VAT excluded)"
Från: Wikipedia - JAS 39 Gripen

En affär i Brasilien skulle därför kunna visa sig vara riktigt bra. Och om det i bästa fall blir 100 - 120 Jas Gripen är det trots ett lågt pris per flygplan en för Sverige mycket stor affär:

100 * $50 000 000 US = $5000 000 000 US ~
5000 000 000 * 6,8 kr = 34 000 000 000 kr =
34 000 miljoner kr = 34 miljarder kr.

Det är mycket pengar trodde jag. Men när jag tänkte efter insåg jag att det nog inte är så enkelt att räkna. Motaffärer även om de ger värde har nog en viss kostnad, planen kostar att bygga o.s.v. Det är nog ett väldigt expertområde att ens försöka väga de där siffrorna mot annat. Fast en liten affär är det nog inte ens vid försäljning av 36 st Jas Gripen. Eller?